Syv ud af 10 af verdens computere kører nu med Chrome

Googles Chrome-browser kører nu på syv af 10 computere i verden. Kun to andre browsere har nogensinde haft lige så stor udbredelse.

Googles Chrome-browser har forlængst manifesteret sig som nutidens mest udbredte browser. Og flere og flere melder sig som brugere af browseren.

Chrome-browseren anvendes nemlig nu af 70,2 procent af verdens computer-brugere, viser en ny måling fra Net Applications.

Det svarer til en stigning på 3,6 procent-point siden nytår.

Chrome er den blot tredje browser i internettets historie, der har haft en udbredelse i samme størrelsesorden - og den eneste, der har nået så stor en udbredelse i nyere tid.

De to tidligere har været Firefox-forløberen Netscape Navigator samt Microsofts Internet Explorer, der vandt den såkaldte browserkrig i 1990’erne mod netop Netscape Navigator og i begyndelsen af 2000’erne var næsten totalt dominerende på browser-markedet.

Det er dog tvivlsomt, om Chrome kan blive meget større, medmindre en eller flere af browserens konkurrenter helt forsvinder.

Den seneste måling fra Net Applications viser desuden, at Microsofts to browsere, Edge og Internet Explorer, vinder en smule frem for tiden.

De to browsere har tilsammen nu en markedandel 12,6 procent, hvoraf Edge står for de 8,1 procent og Internet Explorer for 4,5 procent.

Firefox kører for tiden på 7,6 procent af verdens computere, mens Apples Safari kører på 3,6 procent.

Opera-browseren ligger i bunden som den mindste af de ‘store’ browsere med en markedsandel på 1,1 procent.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.