Apple indleder ambitiøs klima-plan: Vil fjerne sit klimaaftryk på 10 år - se hvordan her

Apple vil som selskab være CO2-neutral om 10 år, hvor selskabets klimaaftryk skal være fjernet helt. Apple har lagt en detaljeret plan, der omfatter en lang række tiltag. Se planen her.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Apples klimaaftryk på tværs af samtlige af selskabets produktionsenheder og forretnings-divisioner skal være fjernet helt i 2030.

Sådan lyder det fra Apple i en ny målsætning.

“Apple forpligter sig til at være 100 procent CO2-neutral på tværs af den samlede forretning, produktion, supply chain og produkt life cycle i 2030,” lyder det fra hovedkvarteret i Cupertino, USA, i en udsendt meddelelse.

Apple er i dag alerede CO2-neutral på tværs af den globale forretning, meddeler selskabet, men målsætningen udvides nu.

Konkret betyder det ifølge Apple, at alle Apple-enheder, der sælges fra 2030, ikke vil have noget klima-aftryk overhovedet.

Apple indgår som alle andre hardware-produkter i et større økosystem, og selskabet har i forbindelse med målsætningen offentliggjort en road map, som andre selskaber kan anvende for også at blive CO2-neutrale.

Den hedder ‘2030 Environmental Progress Report."

Den beskriver relativt detaljeret, hvordan Apple vil nå frem til at blive klimaneutral ved blandt andet at reducere udslip med 75 procent og udvikle CO2-reducerende løsninger for de sidste 25 procent.

Den beskriver, hvordan Apple vil fokusere på en række områder, der tilsammen skal nedbringe klima-aftrykket - herunder materiale-udvikling af blandt andet aluminium, nye processer, anvendelse af bæredygtig energi, partnerskaber med blandt andet klima-organisationer i USA og Kina, aftaler med samtlige underleverandører, klimavenligt byggeri og flere andre ting.

Du finder 2030 Environmental Progress Report her.

Også Microsoft er ved at sætte gang i en ambitiøs klimaplan, som selskabet lancerede i januar.

Den kan du læse mere om her: Microsoft klar med ambitiøs klimaplan med 30 års sigte: Vil fjerne hele sit klima-aftryk afsat på jorden siden etableringen i 1975

Apples roadmap vil inkludere følgende (fra Apples rapport på engelsk):

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

IT-specialister til WAN, Routing og Switching

Midtjylland

NOVAX A/S

Developer

Midtjylland

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

Jeppe Spanggaard

Pinksky ApS

netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job