Apple indleder ambitiøs klima-plan: Vil fjerne sit klimaaftryk på 10 år - se hvordan her

Apple vil som selskab være CO2-neutral om 10 år, hvor selskabets klimaaftryk skal være fjernet helt. Apple har lagt en detaljeret plan, der omfatter en lang række tiltag. Se planen her.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Apples klimaaftryk på tværs af samtlige af selskabets produktionsenheder og forretnings-divisioner skal være fjernet helt i 2030.

Sådan lyder det fra Apple i en ny målsætning.

“Apple forpligter sig til at være 100 procent CO2-neutral på tværs af den samlede forretning, produktion, supply chain og produkt life cycle i 2030,” lyder det fra hovedkvarteret i Cupertino, USA, i en udsendt meddelelse.

Apple er i dag alerede CO2-neutral på tværs af den globale forretning, meddeler selskabet, men målsætningen udvides nu.

Konkret betyder det ifølge Apple, at alle Apple-enheder, der sælges fra 2030, ikke vil have noget klima-aftryk overhovedet.

Apple indgår som alle andre hardware-produkter i et større økosystem, og selskabet har i forbindelse med målsætningen offentliggjort en road map, som andre selskaber kan anvende for også at blive CO2-neutrale.

Den hedder ‘2030 Environmental Progress Report."

Den beskriver relativt detaljeret, hvordan Apple vil nå frem til at blive klimaneutral ved blandt andet at reducere udslip med 75 procent og udvikle CO2-reducerende løsninger for de sidste 25 procent.

Den beskriver, hvordan Apple vil fokusere på en række områder, der tilsammen skal nedbringe klima-aftrykket - herunder materiale-udvikling af blandt andet aluminium, nye processer, anvendelse af bæredygtig energi, partnerskaber med blandt andet klima-organisationer i USA og Kina, aftaler med samtlige underleverandører, klimavenligt byggeri og flere andre ting.

Du finder 2030 Environmental Progress Report her.

Også Microsoft er ved at sætte gang i en ambitiøs klimaplan, som selskabet lancerede i januar.

Den kan du læse mere om her: Microsoft klar med ambitiøs klimaplan med 30 års sigte: Vil fjerne hele sit klima-aftryk afsat på jorden siden etableringen i 1975

Apples roadmap vil inkludere følgende (fra Apples rapport på engelsk):

Navnenyt fra it-Danmark

Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job
Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

Mikkel Bernt Buchvardt

Elbek & Vejrup A/S

Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

Dan Toft

Pinksky ApS

Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

Honey Arora

Immeo