Jo færre rejsende i lufthavnen, der står og venter på deres kufferter ved bagagebåndet, jo ringere går forretningen for de virksomheder, som designer, producere og installerer de meget store og komplekse bagagesorteringsanlæg.
FKI Logistex, der indtil sidste år hed Crisplant, udvikler og producerer automatiske sorteringsanlæg til lufthavne, post- og fragtcentre i Europa og Fjernøsten.
Der arbejdes ofte med projekter, der rækker to til fem år frem i tiden, og projekterne er spækket med it.
Leverer både hardware og software
Logistex leverer altid al hardware og software til projekterne, hvor it indgår både i designfasen, styring af motorer og den overordnede styring af sorteringen.
Ofte baserer en del af sorteringen sig på neurale netværk, der kan løse særdeles komplicerede opgaver og oven i købet blive klogere i processen.
? Ud af vores 500 medarbejdere arbejder de 80 med it, og vi anvender lige så mange it-freelancere, fortæller Niels Otto Andersen, administrerende direktør, FKI Logistex.
FKI Logistex lider fortsat under effekten af færre flypassagerer på grund af terrorangrebene i USA, SARS-udbruddet i Fjernøsten og en slap international økonomi.
? Hård konkurrence og et vigende marked har reduceret omsætningen med 40 procent i 2003/04 til 810 millioner kroner, siger Niels Otto Andersen.
FKI Logistex Design A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2003/04 | 2002/03 |
Omsætning | 810,1 | 1.451,0 |
Resultat af primær drift | -191,8 | 12,3 |
Resultat før skat | -185,3 | 11,6 |
Resultat | -122,2 | 3,7 |
Egenkapital | 320,5 | 146,7 |
Antal ansatte | - | - |
Både resultatet og den økonomiske udvikling i øvrigt blev langt dårligere end ventet og er ifølge ledelsesberetningen ikke tilfredsstillende.
Større mundfuld end ventet
Fra sidst i halvfemserne og til nu har FKI Logistex arbejdet med udviklingen af nogle meget store bagagehåndteringssystemer, som der blev solgt et par stykker af til nogle lufthavne i 2000 og 2001.
? Det har været en stor og også en større mundfuld, end vi havde ventet at få de systemer kørt ind. Det er store højteknologiske projekter, og vi arbejder med faste priser, så det er meget svært at forudse udviklingen, siger Niels Otto Andersen.
Han tilføjer, at kunderne skal have den funktionalitet, kunderne har betalt for, og har Logistex undervurderet omkostningerne forbundet med at få systemerne til at virke, så må Logistex tage det tab på sin kappe.
Virksomheden indgår i den engelske FKI-koncern, der er en international affære med omkring 14.500 medarbejdere.