Artikel top billede

Prosa kræver Center for Cybersikkerhed opdelt efter skandale i Forsvarets Efterretningstjeneste

It-fagforbundet Prosa vil splitte Center for Cybersikkerhed op efter den store skandale i Forsvarets Efterretningstjeneste.

Der er behov for, at Center for Cybersikkerhed opdeles, og at en ny civil enhed underlægges almindelig gennemsigtighed og kontrol.

Så klar er meldingen fra it-fagforbundet Prosa, efter den omfattende skandale i Forsvarets Efterretningstjeneste (FE), der blandt andet har medført hjemsendelse af en række medarbejdere, ligesom, chefen for FE Lars Findsen, er blevet fritaget fra tjeneste.

"Når FE bevidst forsøger at underminere den meget begrænsede kontrol, som de er underlagt, så tyder det på en syg ledelseskultur. Borgerne i Danmark kan med rette frygte, at de er blevet overvåget uretmæssigt af en tjeneste, som er uden for demokratisk kontrol. Det kalder på en alvorlig debat om efterretningstjenesterne i Danmark," udtaler Prosa-formand Niels Bertelsen i en meddelelse.

Læs også: Forsvarsadvokat frygter justitsmord efter it-fejl på udrejsecenter

Kritik for at overvåge danske statsborgere

Center for Cybersikkerhed hører under FE og er ikke underlagt samme principper om åbenhed som andre danske myndigheder.

Derfor er det umuligt som borger i Danmark at få indsigt i, hvilke oplysninger centeret har behandlet, lyder det fra Prosa.

FE er af Tilsynet med Efterretningstjenesterne (TET) blevet stærkt kritiseret for at have overvåget danske statsborgere uretmæssigt samt at have tilbageholdt oplysninger fra tilsynet og tilmed overvåget en af tilsynets medarbejdere.

"Det siger alt om problemerne i FE, at vi intet ville vide om den dybt bekymrende overvågningskultur, hvis det ikke var for en eller flere modige whistleblowere. De fortjener fuld ros for deres samfundssind, men samtidig peger det på en farlig lukkethedskultur, at så graverende praksisser skal lækkes for at komme til offentlighedens kendskab. Det kalder på et massivt behov for mere gennemsigtighed og kontrol," lyder det fra Niels Bertelsen, der tilføjer:

"Vi repræsenterer it-professionelle og er derfor konstant opmærksomme på, hvordan man teknisk kan overvåge befolkningen og indsamle oplysninger om dem. Meget af det her er ikke nyt, og er noget, vi også tidligere har påtalt. Derfor kan det undre, at man ikke adresserede problemerne allerede dengang."

Læs også: Forsvarets Efterretningstjeneste henter datachef fra Nordea: Skal opbygge helt ny AI-afdeling



Premium
Kombit har fundet leverandør til udbud på 120 millioner kroner: Her er vinderen af udbuddet om Nemrefusion 3.0
Der er nu fundet en vinder af udbuddet om Nemrefusion 3.0, der skal løses de samme opgaver, som den tidligere udgave systemet, men bliver mere moderne og brugervenlig.
Computerworld
Stor krise i den danske it-stjerne David Heinemeiers Hanssons firma: Her er historien om dramaet, der fik en tredjedel af de ansatte i Basecamp til at smække med døren
De ansatte har i hobe forladt David Heinemeier Hanssons amerikanske succes-firma Basecamp efter en intern racisme-debat. Hvordan kunne det gå så galt?
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.