Bog: Sig fra overfor corporate bullshit og ledelsesmæssig ævl

I denne uge udkommer ”Varmluftsstrategi for begyndere – hvorfor topchefer blander sig for meget, og medarbejdere skal blive bedre til at sige nej” af Per Helge Sørensen, tidligere embedsmand og strategikonsulent.

Artikel top billede

De fleste ansatte i større virksomheder, private eller offentlige organisationer får jævnligt tudet ørerne fulde med, at de forventes at være forandringsparate og fleksible – og skulle de alligevel savne et ekstra skud inspiration, er der sikkert snart et strategiseminar på vej.

Her vil topledelsen kravle ned fra bjerget og udlægge senest reviderede version af organisationens vision-mission-value, som hedder noget med ”Transparency” eller ”360 Degrees” og rummer ord som innovationsmindset, eksekveringskraft og agilitet.

Er man heldig, bakkes strategien op af en peptalk ved en motivational speaker, en olympisk atlet eller én, der har besteget Mount Everest. Hyggeligt, men måske af begrænset anvendelighed i det daglige.

Naturligvis ved de fleste tilstedeværende udmærket, at strategien sjældent giver nye og konkrete bud på, hvordan man håndterer daglige opgaver og udfordringer mere hensigtsmæssigt.

Alligevel nikker man pænt og forsikrer gensidigt hinanden om, at NU bliver alt helt anderledes. Hvorefter man vender tilbage til hverdagen og koncentrerer sig om igen at få noget fornuftigt fra hånden.

Dette særlige fænomen ved moderne virksomhedsledelse er Per Helge Sørensen – tidligere embedsmand og strategikonsulent i flere danske ministerier – de seneste syv år gået i kødet på med sit comedyshow ”Djøf med løgn.”

I denne uge udkommer hans bog Varmluftsstrategi for begyndere – hvorfor topchefer blander sig for meget, og medarbejdere skal blive bedre til at sige nej.

Én af grundpointerne er, at mængden af varm luft er taget voldsomt til de seneste 10-15 år, hvilket de fleste nok vil nikke genkendende til.

Samt at udbredelsen af corporate bullshit ofte er omvendt proportional med topledelsens viden om de ansattes opgaver, udfordringer og det faktiske arbejde, de udfører hver dag i organisationen.

Det ville dog være til at håndtere, hvis mellemlederne til gengæld opfyldte et af deres mere centrale formål: Nemlig at formidle en stadig strøm af faktabaseret viden til topledelsen om, hvad der foregår længere nede i systemet.

Samt at sige fra, hvis der er alt for langt mellem vidtløftige visioner og den virkelighed, som medarbejderne oplever.

Men det er – fremhæver forfatteren – en illusion at tro, at det sker.

For hvis mellemlederen siger fra overfor endnu engang ledelselsesmæssig ævl, stemples vedkommende som tvær og modvillig, hvilket sjældent specielt karrierefremmende.

Det har de fleste luret og spiller derfor med på spillet, selv om de udmærket ved, at også den næste strategiplan formentlig vil vise sig at være en gang eklatant og kostbart spild af alles tid og ressourcer.

Men selv om Per Helge Sørensen fremhæver en lang række træk ved en moderne organisation, der forekommer latterlige, så er hans ærinde ikke blot at gøre nar.

Han vil hellere være med til at vise en vej frem, hvor nødvendige og konstruktive forandringer og strategier implementeres.

Dog ikke på grundlag af floskler og varm luft, men efter en grundig, vidensbaseret og reel overvejelse af de faktiske udfordringer, organisationen skal håndtere.

Det kræver dog også, at folk faktisk har modet til at sige fra, når det hele undertiden bliver for kunstigt; heraf titlen.

Undertegnede har ikke haft lejlighed til at læse bogen endnu, men den lyder til at være et kig værd.

I øvrigt har vi tidligere skrevet om en anden bog, der tager livtag med nogle af de samme spørgsmål, nemlig Fatale forandringer af Christian Ørsted.

Den beskæftiger sig bl.a. med, hvordan og hvorfor den evige jagt på forandring og optimering ofte slår fejl – læs mere her

Titel: Varmluftsstrategi for begyndere – hvorfor topchefer blander sig for meget, og medarbejdere skal blive bedre til at sige nej. Forfatter: Per Helge Sørensen.

Læses lige nu

    Epona A/S

    IT Support Specialist

    Sydjylland

    Everllence

    Software Developer – R&D

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef til Enterprise Arkitektur i Forsvaret på Østerbro

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S