Artikel top billede

(Foto: Photo by rupixen on Unsplash)

Dansk e-handel slår rekord under coronakrisen: Men en vare styrtdykker

Coronapandemien har fået danskernes forbrug på nettet til at eksplodere. Det viser nye tal fra Foreningen Dansk Internethandel. Særligt et område er dog styrtdykket i perioden.

Danske online-butikker har slået rekord de sidste seks måneder.

Aldrig før har danske forbugere nemlig handlet så meget på nettet, som i løbet af de seneste måneder mens mange har holdt sig hjemme for at begrænse spredningen af Covid-19.

I løbet af årets første seks måneder brugte danske internetbrugere nemlig 74,7 milliarder kroner på nettet, viser tal fra Foreningen Dansk Internethandel.

"Vi har aldrig set så store ændringer i forbrugernes adfærd og køb, som vi så i 2. kvartal i 2020. Rejser, som normalt er den største branche målt på omsætning, forsvandt stort set, mens andre dele af branchen oplevede ekstraordinær vækst. Salget af bolig- og haveprodukter er eksempelvis steget voldsomt, mens salget af dagligvarer virkelig har fået et folkeligt gennembrud under krisen," siger Niels Ralund, administrerende direktør i FDIH i en pressemeddelse.

Læs også: FDIH på vej til at fusionere med Dansk Erhverv - vil skifte navn til 'Dansk Erhverv Digital Handel'

112 millioner handler

Den samlede omsætning for e-handel i Danmark steg ifølge FDIH med fem procent sammenlignet med sidste år, og det er altså en rekord.

De 74,7 milliarder kroner, der blev brugt på nettet i løbet af årets første seks måneder er fordelt på 112 millioner køb, hvor danske forbrugere har fundet dankortet frem foran computeren eller mobiltelefonen.

Særligt ét område er dog særligt ramt af, at mange sidder hjemme i disse måneder.

Salget af rejser på nettet er nemlig styrtdykket de seneste seks måneder, og ligger 37 procent lavere sammenlignet med sidste år.

Læs også: Jobopslag afslører: Amazon har planer om dansk ekspansion

Samtidig er købet af tøj og smykker steget eksplosivt i samme periode, med en stigning på 23 procent. De to varegrupper ender dog med at udgøre den samme størrelse i første halvår af 2020.

Skiftet kan også ses i, hvilke butikker der har den højeste aktivitet. Her falder DSB's webshop eksempelvis mens flere tøjkæder har mærket et markant løft.

"Der er en del netbutikker, som virkelig er blevet testet, fordi deres salg fra den ene dag til den anden er eksploderet. Heldigvis kan vi se, at kunderne stadig synes, at butikkerne gør det godt,” forklarer Niels Ralund.

Læs også: Her var de 20 mest anvendte webshops i Danmark - Amazon går tilbage blandt de danske kunder

Stigning holder ved

Coronakrisen bliver tilskrevet æren for den store aktivitet på nettet, men ifølge FDIH, så regner man ikke med, at kunderne nu igen vælter ud i de fysiske butikker.

"Jeg er ret sikker på, at forandringerne i forbrugernes adfærd vil vare ved efter coronakrisen. Erfaringen siger, at når du først har handlet eksempelvis dagligvarer online, så dropper du det ikke igen. Det samme gælder med rejser – når vi begynder at købe dem igen, vil det stadig ske på nettet," lyder det fra Niels Ralund.

I undersøgelsen fra foreningen svarer et stort antal af de danske forbrugere, at man regner med fortsat at handle på nettet i endnu større omfang end tidligere.

Læs også: Danske e-handlende jubler over udsigten til ny dansk lov: "Det er 100 procent godt nyt"