Lenovo vil halvere sin CO2-udledning over de kommende 10 år

Kinesiske Lenovo sænkede CO2-udledningen "markant" sidste år, og der er selskabet nu klar med det nye klimamål, der går på en 50 procents reduktion yderligere inden 2030.

Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon)

Lenovo er klar med en række nye klimamål.

Computer-giganten fra Kina forpligter sig på, at inden 2030 vil selskabet reducere CO2-udledningen med 50 procent.

Det drejer sig om Lenovos scope 1- og 2-emissioner, der er udledning relateret til driften - energi til elektricitet, varme, damp og køling.

Derudover vil selskaber reducere sine scope 3-emissioner gennem hele værdikæden med 25 procent.

Læs også: Dansk Erhverv foreslår kæmpe investering i klimavenlig digitalisering: Nu skal det være attraktivt at sælge overskudsvarme

"Vi er utroligt stolte af de fremskridt, vi indtil nu har gjort med at reducere vores miljøpåvirkning gennem en målrettet indsats og investeringer på tværs af vores forretningsområder," siger Lenovos administrerende direktør, Yang Yuanqing, ifølge en meddelelse.

”Vi og andre lignende globale virksomheder bliver nødt til at handle hurtigt, for verden har brug for en seriøs miljøindsats. Derfor går vi længere end nogensinde før for at sætte ambitiøse fremtidige mål, så vi kan skabe en bedre fremtid, hvor smartere teknologi fortsat er med til at styrke alle mennesker i alle dele af verden.”

Overstiger eget mål

De nye målsætninger er sat, efter Lenovo i sidste regnskabsår reducerede sine scope 1- og 2-CO2-emmisioner med hele 92 procent, hvilket overstiger den målsætning, der blev sat i 2010 om en 40 procents reduktion, skriver selskabet.

læs også: Lenovos omsætning bremser op - men selskabet tjener masser af penge

Reduktionerne er opnået gennem en række energieffektivitetsprojekter og installationer til vedvarende energi i USA og Kina samt støtte til flere vedvarende energiprojekter gennem klimakompenserende vareindkøb.

De nye klimamål er desuden godknedt af Science Based Targets initiative (SBTi). Samtidig bygger de på at brgrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader "over førindustrielle niveauer," fremgår det.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S