To af verdens store it-virksomheder Microsoft og Amazon slår sig sammen for at rette endnu et slag mod spam og anden e-post svindel. Det skriver Financial Times.
De to har anlagt den første fælles sag mod en virksomhed anklaget for spoofing, det vil sige, at virksomheden har overtaget fremmede domæner og brugt dem som platform for afsendelse af spam-mails.
Afsenderne bruger dertil falske adresser for at narre spamfiltre til at tro, at der er tale om legitime mails og ikke spam.
Microsoft og Amazon har hevet Washington-virksomheden Gold Disk Canada i retten. Virksomheden beskyldes for at have sendt millioner af e-mails, der giver indtryk af at komme fra enten Amazon eller Hotmail, der er ejet af Microsoft.
Kriminelle lokker
Samtidig anlægger Amazon sin første sag inden for et stærkt voksende område - phishing, der har plaget de store e-handelsfirmaer og internetbanker gennem det sidste års tid.
Phishing dækker over svindel på internettet, hvor kriminelle lokker brugere til at afgive deres personlige oplysninger under dække af, at brugeren er ved at afgive oplysningerne til sin bank.
Det kan ske ved en forfalsket hjemmeside, som åbnes i et vindue, så adressen ligner den adresse, som brugeren normalt vil forvente at se, når han besøger sin bank.
Som oftest ankommer maddingen i form af en e-mail, hvor de kriminelle bagmænd forsøger at lokke brugeren til at klikke på et link.
Det kan eksempelvis ske, ved at e-mailen udgiver sig for at være fra banken, som ifølge mailen har problemer med kundeoplysningerne.
Derfor skal brugeren klikke på linket og indtaste sine kundeoplysninger på ny, o de kan så misbruges af svindleren.
Fire gange flere angreb
Ifølge sikkerhedsfirmaet Symantec var e-handelssites målet for 16 procent af alle angreb i cyberspace i første halvår i år, hvilket er fire gange flere end første halvår sidste år.
Microsoft har i alt anlagt 100 sager verden over for at bremse spam-plagen. De 100 sager har resulteret i erstatningskrav i størrelsesordenen 422 millioner kroner, men hjælper tilsyneladende ikke spor på flodbølgen af spam, phishing og spoofing.
Ifølge analysehuset IDC udgør spam nu 38 procent af alle mails i USA mod 24 procent i 2002.