Amazon introducerer en helt ny måde at betale kontaktfrit

Den amerikanske handelsgigant udvikler en corona-sikret måde at betale i butikken på.

Artikel top billede

En af Amazons konstante bestræbelser har været at gøre købsoplevelsen så gnidningsfri som muligt – men det gør at biometriske tiltag som ansigtsgenkendelse og fingeraftrykslæsning problematiske, når en pandemi tvinger butiksbesøgende til at bære mundbind og undgå at røre overflader.

Det adresserer handelsgiganten ved en ny, 100 procent kontaktløs, betalingsenhed døbt Amazon One, som kan scanne og genkende besøgende ved at aflæse deres håndflader.

Systemet fungerer ved, at besøgende først indsætter deres kreditkort og efterfølgende fører hånden over en håndfladescanner, der matcher ens kreditkortoplysninger med ens hånds unikke signatur.

Når ens håndflader og kreditkortinfo er lagret, kan systemet genkende en ved næste besøg.

Scanningen tager omkring et sekund ved hvert besøg, skriver netmediet Techcrunch.

Læs også: Nets i gang med at teste betaling med ansigtet i København: Betal for en vare via ansigtsscanning

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse