Dropbox indfører permanent hjemmearbejde: Sådan skal de ansatte arbejde fremover

De ansatte hos Dropbox behøver aldrig mere at møde ind til en traditionel arbejdsdag. Til gengæld indfører selskabet en række nye tiltag, der skal sikre større fleksibilitet for de ansatte.

Dropbox er det seneste af en række Silicon Valley-selskaber, der nu permanent omfavner hjemmearbejde.

Dropbox oplyser således i et blogindlæg, at selskabet i fremtiden ikke vil kræve, at dets 2.800 ansatte møder ind på arbejdspladsen.

Med andre ord betyder det, at selv efter coronapandemien er overstået, så vil fjernarbejde være standarden i det børsnoterede selskab.

Virtual first
I stedet skal selskabet nu være ”virtual first,” som det bliver formuleret i blogindlægget.

”Fjernarbejde (uden for kontoret) vil blive den primære oplevelse for alle ansatte, og det vil være det daglige udgangspunk for individuelt arbejde, ” skriver Dropbox.

Læs også: Silicon Valleys tech-giganter har omfavnet “hjemmearbejds-revolutionen” – er det signal om en en ’ny normal’?

Dropbox begrunder den nye politik med, at den pludselig overgang til fjernarbejde har vist sig at være en succes.

I selskabets egne undersøgelser oplyser de ansatte, at de er lige så produktive uden for kontoret og, at de ikke har lyst til vende tilbage til en traditionel fem-dages arbejdsuge med fremmøde på kontoret.

Indfører samarbejdsstudier
I forbindelse med at Dropbox indfører den nye politik vil selskabet etablere særlige "Dropbox Studios" i de amerikanske byer San Francisco, Seattle og Austin samt i den irske hovedstad Dublin.

Her vil det – når det er sundhedsmæssigt forsvarligt - være muligt for de ansatte at mødes.

Men i modsætning til et traditionelt kontor er det planen, at de udelukkende skal bruges til sociale arrangementer og opgaver, hvor det er en fordel, at en eller flere personer samarbejder fysisk.

De nye "Studios" vil blive placeret de steder, hvor selskabet allerede har kontorer og en høj koncentration af medarbejdere, men der kan ifølge Dropbox også blive oprette Dropbox Studios på andre lokationer.

Læs også: Den danske it-stjerne David Heinemeier Hansson har arbejdet remote i 15 år: Det er “fuldstændig forskruet” at arbejde i et storrumskontor

Indfører kke-linære arbejdsdage
Derudover indfører Dropbox nu også ikke-linære arbejdsdage.

Det vil sige, at de ansatte får en udstrakt frihed til at tilrettelægge deres egne arbejdsdage, men dog med den undtagelse, at der er visse tidspunkter, hvor det af hensyn til muligheden for samarbejde på tværs tidszoner forventes, at de ansatte er på arbejde.

Udover Dropbox har Twitter også indført permanent hjemmearbejde i fremtiden, mens Google har meddelt, at selskabets ansatte ikke behøver møde på arbejde igen før sommeren 2021.

Læs også: Google-ansatte ønsker at fortsætte med at arbejde hjemmefra efter corona – her er søgegigantens plan




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021 - trends, teknologi, innovation og organisationsformer

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

15. april 2021 | Læs mere


Sådan gør IT bæredygtighed til en god forretning

Presset øges i disse år på virksomheder for at begrænse klimabelastningen. IT og teknologi spiller en nøglerolle i arbejdet, hvilket er emnet for denne konference. Her kan du blive klogere på, hvordan du aktivt arbejder for at kombinere effektiv og lønsom forretningsdrift med en effektiv bæredygtighedsindsats.

20. april 2021 | Læs mere


The Successful Journey to the Cloud

Cloud usage on enterprise level is growing rapidly and for good reason. With the flexibility and scalability offered by cloud, businesses and organizations can harness new technologies, increase resiliency and adapt to changing demands at an unprecedented level. In this webinar we address some of the important issues to consider when embarking on your cloud adoption journey.

21. april 2021 | Læs mere






Premium
Pengene vælter ud af danske Fastspeed: Taber millioner af kroner i jagten på vækst
Fastspeed lander igen et større millionunderskud. Men det ryster ikke ledelsen. Det unge bredbåndsselskab investerer nemlig i vækst, lyder det. Få indblik i regnskabet her.
Computerworld
Sikkerhedshul i sundhed.dk gør det let at snyde med coronapas
Et hul i sikkerheden hos sundhed.dk åbner op for, at coronapas-ejere kan ændre på de svar, der står i passet. Men det er dokumentfalsk, advarer sundhed.dks direktør.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Har du både dine applikationer og dit hoved i skyen?
Kan du nikke ja til en eller flere af disse situationer? • I bruger mange cloud-applikationer • I logger ind fra flere lokationer • I logger ind fra flere forskellige typer af devices Så kan du få stort udbytte af at læse dette whitepaper … Hver dag tilgår, navigerer og arbejder jeres medarbejdere i de applikationer, I har liggende i ”skyen”. Antallet af cloud-baserede applikationer stiger eksplosivt, så hvordan sikrer I ADGANGEN til dem og til de data, som applikationerne indeholder? Vel at mærke uden at gå på kompromis med BRUGERVENLIGHEDEN? Løsningen er Access Management, som er hovedtemaet for dette whitepaper.