Artikel top billede

Columbus' amerikanske landechef færdig i selskabet efter blot halvandet år - USA fortsat et stort problembarn for Columbus

Columbus amerikanske landechef stopper i selskabet. Derved skal selskabet igen på jagt efter en ny USA-boss, der kan vende forretningens nedadgående kurve. I årets tredje kvartal skrumper den amerikanske forretning med en fjerdel.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium
Det får du i artiklen
  • Hvor meget Columbus' USA-forretning er gået tilbage
  • Indblik i selskabets seneste regnskab
386
2 min

Columbus' amerikanske landechef er nu fortid i selskabet.

Det fremgår af selskabets seneste kvartalsrapport.

Chris Alagna, der har været Columbus' amerikanske spydspids siden maj 2019, vil nu "søge en rolle udenfor Columbus," lyder den kortfattede melding om hans afgang.

Den afgående landechef, der kom fra konkurrenten Hitachi, overtog dengang roret fra Keld Jersild Olsen.

Columbus' amerikanske forretning, der udgør omkring 15 procent af den samlede omsætning, har været en hovedpine for selskabet gennem en længere periode.

I løbet af 2019 led selskabet under faldende omsætning. Her blev konsekvensen, at den tidligere topchef Thomas Honoré afskedigede Keld Jersild Olsen grundet manglede salg og dårlig salgseksekvering, fortalte han til Computerworld sidste år.

Det kan du læse mere om her: Her er Columbus-chefens største hovedpine: "Der skal nogle nye medarbejdere ind, nye chefer, og vi skal stå lidt anderledes"

Herefter indledte selskabet en genobygning af USA-forretning.

Når tallene fra tredje kvartal af 2020 nærlæses, øjnes der stadig problemer, der accelleres af coronavirussen.

Omsætningen i USA faldt med 23 procent til 56 millioner kroner i tredje kvartal, mens driftsresultatet faldt med 17 procent til tre millioner kroner.

"På grund af den fortsatte tilstedeværelse af Covid-19 i USA bremses vores turnaround af forretningen. Dette ændrer også måden, hvorpå kunder engagerer sig," fremgår det.

For at imødekommende efterspørgslen i markedet vil Columbus derfor opdele forretningen i to enheder. Den ene med fous på større kunder, den anden med fokus på små og mellemstore.

"Dette er blevet fremskyndet på grund af Covid-19, i det synergierne mellem de to er mindre end den kompleksitet, det giver at køre dem i samme enhed," står der i regnskabet.

Læs også:

Tidligere dansk topchef for HP og Netdesign lander nyt job efter fejlslået amerikansk Columbus-eventyr: Se hans nye job her

Columbus sætter fuld fokus på disse syv produkter med kæmpe strategiplan: Kommer til at forandre selskabet i de kommende år

Columbus' omsætning dykker med 13 procent - men overskuddet stiger markant


Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter


Premium
Kombit har fundet leverandør til udbud på 120 millioner kroner: Her er vinderen af udbuddet om Nemrefusion 3.0
Der er nu fundet en vinder af udbuddet om Nemrefusion 3.0, der skal løses de samme opgaver, som den tidligere udgave systemet, men bliver mere moderne og brugervenlig.
Computerworld
Stor krise i den danske it-stjerne David Heinemeiers Hanssons firma: Her er historien om dramaet, der fik en tredjedel af de ansatte i Basecamp til at smække med døren
De ansatte har i hobe forladt David Heinemeier Hanssons amerikanske succes-firma Basecamp efter en intern racisme-debat. Hvordan kunne det gå så galt?
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.