Amerikanske sanktioner presser Huawei til salg af kæmpe mobil-brand: Skal sikre leverandøreres overlevelse

Mobilkæmpen Honor, der indtil nu har været ejet af Huawei, er blevet solgt til et kinesisk konsortium. Det sker efter, at de amerikanske sanktion har presset selskabets værdikæde.

”Huaweis forbrugerforretning har været under et enormt pres.”

Sådan indleder Huawei den meddelelse, hvor selskabet annoncerer salget af sit mobilbrand Honor.

Salget har været undervejs i flere år, men nu er det endeligt blevet bekræftet af begge handlens parter.

I den forbindelse forklarer Huawei, at salget skyldes de sanktioner, som den amerikanske regering har vedtaget, hvor Huawei er blevet vurderet som en risiko mod den nationale sikkerhed i USA.

”Dette salg vil hjælpe Honors salgskanal og leverandører med at komme gennem en svær tid,” lyder det fra Huawei.

Huawei forklarer, at selskabet blandt andet har haft problemer med at få adgang til ”tekniske elementer”, der er afgørende for selskabets forretning.

Opkøbt af egen værdikæde
Køberen af Honor er et konsortium ved navn Shenzhen Zhixin New Information Technology, og det består af mere end 30 forskellige virksomheder, som er en del af leverandører og forhandlere fra selskabets egen værdikæde.

”Det er et træk, der er foretaget af Honors egen industrikæde i et forsøg på at sikre dets egen overlevelse,” skriver Huawei.

Huawei er dog ikke selv en del af konsortiet.

Yngre kundesegment
Honor-brandet blev skabt af Huawei, der dengang ønskede at skabe et brand som via lavere priser vil kunne kapre et yngre kundesegment, som blandt andet OnePlus har haft stor succes med at appellere til.

Honor har omkring 7.000 ansatte og en årsomsætning i omegnen af 90 milliarder kroner, og ifølge Reuters stod Honor for 26 procent af de telefoner, som Huawei solgte i tredje kvartal af 2020.

Hverken Huawei eller konsortiet oplyser en salgspris. Men tidligere på ugen blev det rapporteret, at prissedlen for Honor lød på cirka 95 milliarder danske kroner.

Læs også: Huawei sælger kæmpebrandet Honor for næsten 100 milliarder kroner: Satser på at slippe ud af USA-sanktioner




Premium
Coop ansætter ny digital direktør: Her er hans vigtigste opgave
Interview: Den danske supermarkedskoncern Coop skifter ud i topledelsen og ansætter Morten Viktor i en nyoprettet stilling som direktør for digital & e-commerce. "Min rolle bliver at få samlet hele det digitale kundemøde," fortæller han.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.