Det Europæiske Lægemiddelagentur afviser fatale konsekvenser af hackerangreb

Hackere har tiltvunget sig adgang til dokumenter hos Det Europæiske Lægemiddelagentur. Undersøgelsen er stadig i gang, men agenturet slår fast, at det ikke vil påvirke godkendelsen af kommende Covid19-vacciner.

Artikel top billede

(Foto: Daniel Schludi)

Efter Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA) i sidste uge blev udsat for et hackerangreb, kan det nu slå fast, at data er blevet lækket.

En indledende gennemgang af den iværksatte undersøgelse afslørede, at der var ulovligt adgang til et begrænset antal dokumenter, der tilhørte tredjeparter.

De berørte virksomheder vil blive underrettet, lover EMA i en opdatering på agenturets blog.

Den stadig igangværende undersøgelse sker i samarbejde med retshåndhævende myndigheder og andre relevante enheder.

I agenturets seneste opdatering bliver der ikke anslået et motiv for hacket. EMA har blandt andet ansvaret for at godkende de nye corona-vacciner.

”Agenturet er fortsat fuldt funktionsdygtigt, og dets tidslinjer i forbindelse med evaluering og godkendelse af COVID-19-vacciner og behandlinger påvirkes ikke,” skriver agenturet.

Corona-bekæmpende virksomheder er udsat

Med det nylige hackerangreb, skriver EMA sig ind i en mere og mere tydelig tendens, der globalt gør virksomheder, der beskæftiger sig med Corona-bekæmpelse, til cyberkriminelles målskiver.

Senest er det gået ud over medicinalvirksomheden AstraZeneca, der i slutningen af november.

Læs også: Producent af en coronavaccine ramt af hackerangreb fra Nordkorea

En tilsyneladende nordkoreansk hackergruppe kontaktede virksomheden medarbejdere via LinkedIn og Whatsapp med falske jobtilbud. Hackerne sendt filer til selskabets medarbejdere for at få adgang til virksomhedens computere.

Dog virker det ikke til, at hackerne havde held til at få medarbejderne til at klikke på de fatale beskeder.

Både ekspert og myndigheder har siden pandemiens start også advaret om angrebsforsøg, der har haft et klart Covid19-tema, der skulle lokke folk i en digital fælde.

Navnenyt fra it-Danmark

Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

Honey Arora

Immeo

Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

Mikkel Bernt Buchvardt

Elbek & Vejrup A/S

Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

Michael Schou

Netip A/S