Apple kan være på vej med betalingstjeneste for podcasts

Er du klar til at betale for dine podcasts? Apple kan være på vej med en ny abonnementsbaseret tjeneste for podcasts.

Artikel top billede

(Foto: Photo by Austin Distel on Unsplash)

Den californiske it-gigant Apple kan være på vej til at udvide sin portefølje af abonnementsbaserede-tjenester med en ny betalingstjeneste for podcast.

Det skriver det amerikanske it-medie The Information.

Ifølge The Information vil tjenesten have potentiale til at ændre den måde, som folk lytter til podcast. Apple har dog endnu ikke taget en endelig beslutning om, hvorvidt selskabet vil lancere tjenesten og i så fald hvornår.

Apple planlægger dog ifølge The Information i den nærmeste fremtid at indlede en dialog med forskellige produktionsselskaber om den nye model.

Læs også: Morten Strunge henter 112 millioner kroner til kæmpesats på Podimo

Logisk skridt

Lanceringen af en abonnementsbaseret podcast-tjenester vil umiddelbart være et logisk skridt for Apple, der med lanceringen af iPoden var med til at etablere hele podcast-markedet og i dag driver en af de mest brugte podcast apps.

Gennem de seneste år har selskabet desuden introduceret stadig flere abonnementsbaseret tjenester. Her i blandt musikstreaming-tjeneste Apple Music, film- og serietjenesten Apple TV+, nyhedstjenesten Apple News+ og senest fitness-tjenesten Apple Fitness+.

Lanceringen af en sådan tjeneste vil samtidig bringe selskabet i øget konkurrence med musikstreamingtjenesten Spotify, der gennem de seneste år har oprustet kraftigt på podcast området.

Den populære streaming-tjeneste købte i 2019 både podcast-producenten Gimlet Media og podcast-appen Anchor for et samlet beløb på cirka 300 millioner dollar.

Derudover har Spotify også indgået en eksklusivaftale med den populære podcastvært Joe Rogan, der ifølge Wall Street Journal lyder på mere end 100 millioner dollar.

Læs også: Spotify opkøber stor musikplatform

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S