Efter SolarWinds-angrebet: Biden ansætter cybersikkerhedsteam i "verdensklasse"

Artikel top billede

(Foto: Lance Cpl Jacob D. Barber)

Som led i at genoprette sikkerheden efter det verdensomspændende SolarWinds-hack, ansætter den amerikanske præsident Joe Biden en gruppe nationale sikkerhedsveteraner med stor cyberekspertise.

Det skriver Reuters.

I henhold til en nylig lov skal Biden åbne et cyberfokuseret kontor, der rapporterer til en ny national cyberdirektør. Denne skal koordinere den føderale regerings store cyberfunktioner.

Den førende kandidat til stillingen som cyberdirektør er en tidligere højtstående NSA-embedsmand, Jen Easterly. Det fortæller fire personer, der er fortrolige med udvælgelsesprocessen ifølge Reuters.

Easterly har blandt andet haft adskillige højtstående efterretningsposter i Obama-administrationen og hjalp med til at skabe den amerikanske Cyberkomando - landets øverste enhed til cyberkrig.

Cybersikkerhed skal endelig opprioteres

”Det er dejligt at se den prioritet, som den nye administration giver cyber,” sagde Suzanne Spaulding, direktør for Forsvar for Demokratiske Institutioner-projektet ved Center for Strategiske og Internationale Studier.

Cybersikkerhed blev politisk nedprioteret under Trump-administrationen, som nedlagde stillingen som cybersikkerhedskoordinator i Det Hvide Hus, mindskede udenrigsministeriets cyberdiplomati-afdeling og fyrede den føderale cybersikkerhedsleder Chris Krebs efter valgnederlaget i november.

I tvivl om dygtigheden

Men mens Microsofts vicepræsident Tom Burt erklærer de nyansatte for "cybersikkerhedseksperter i verdensklasse", så er andre dog bekymrede for, at teamets erfaring primært kommer fra den offentlige sektor.

Og det er en ikke uvæsentlig forskel, da størstedelen af USAs kritiske infrastruktur ejes og drives af private virksomheder.

Hacket, der har igangsat det store projekt, ramte blandt andet en række af de amerikanske statsenheder. Eksperter peger på russiske aktører som gerningspersonerne bag angrebet.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

    Iver Jakobsen

    Comsystem A/S

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    IFS Danmark A/S har pr. 2. marts 2026 ansat Marlene Gudman som HR Business Partner. Hun skal især beskæftige sig med HR i Danmark og Norden og lede udvalgte internationale HR-projekter. Hun kommer fra en stilling som Nordic Lead HR Business Partner hos Salesforce. Hun har tidligere beskæftiget sig med international HR med fokus på udvikling af og udfordringer i HR ud fra et forretningsperspektiv. Nyt job

    Marlene Gudman

    IFS Danmark A/S