Zendesks omsætning runder en milliard dollar - men pengene fosser ud af selskabet

Danske Zendesk har ført Silicon Valley-eventyret hele vejen til sin første milliard dollar i omsætning. Og ambitionen er at tredoble omsætningen de næste fem år.

Artikel top billede

Zendesk har nået en milepæl i sit seneste årsregnskab, der opgør 2020.

En milliard dollar – 6,13 milliarder i danske kroner – i årlig omsætning kan den dansk-stiftede softwarevirksomhed nu sætte to streger under.

CRM-firmaet leverer en platform samt værktøjer, der gør det muligt for virksomheder at etablere og vedligeholde relationer og styre og levere kundeservice.

Læs også: Danske Zendesk runder milepæl: Har kurs mod omsætning på en milliard dollar

Tilbage i oktober var første gang et kig i krystalkuglen – den såkaldte annual run rate – viste de ekstra mange nuller på omsætningen, der var i vente for Silicon Valley-virksomheden.

Og lige så glad stifteren Mikkel Svane dengang var for at se målet i horisonten, dobbelt så glad kan man forestille sig, at han nu er for faktisk at kunne sætte det 10-cifrede tal i regnskabet.

Selskabet oplyser, at det planlægger yderligere at tredoble omsætningen over de næste fem år.

Læs også: 50 tech-iværksættere er gået sammen om ny brancheforening: Se listen med de prominente navne her

Dog fremgår det også af regnskabet, at Zendesk har tabt 218 millioner dollar i 2020 på bundlinjen og 156 millioner dollar på driften.

En særlig region har båret væksten i 2020

Sammen med årsregnskabet kom også opgørelsen for 4. kvartal 2020.

Europa, Mellemøsten og Afrika – også kaldet EMEA-regionerne – var en særlig vigtig drivkraft gennem kvartalet, oplyser Zendesk. I alt er 28,9 procent af Zendesks omsætning hentet i disse regioner.

I en pressemeddelelse siger Peter Lorant, der er COO hos Zendesk:

”I et år med forandring og usikkerhed har vi også set virksomheder udvise utrolig fleksibilitet og innovation, da de anerkender behovet for et fokus på kundeoplevelsen. Dette afspejles i virksomhedens vækst både globalt og i EMEA-regionen, da vi hjælper et voksende antal virksomheder med at engagere sig med deres kunder på tværs af nye og digitale kanaler og samtidig støtte deres egne medarbejdere i nye måder arbejde på."

Læs også: Københavnsk tech-startup henter investering på 28 millioner: "Vi pejler efter at nå samme størrelse som Zendesk"

Zendesk er oprideligt en københavnsk virksomhed, der blev stiftet i 2007, men har i dag base i San Francisco i Californien. De tre stiftere hedder Mikkel Svane, Alexander Aghassipour og Morten Primdahl.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Netværket har den afgørende rolle for succes med multi-cloud og hybrid-cloud

Virksomheder er endelig blevet komfortable med Cloud løsninger, ifølge en IDC-infobrief.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job