Nissan og Apple i dialog om selvkørende bil: Uenighed om navnet satte stopper for samarbejdet

Apple og japanske Nissan har været i dialog om udviklingen af selvkørende biler. Men uenigheder om hvilket navn bilen skulle lanceres under, har sat en stopper for projektet, inden det var begyndt.

Artikel top billede

Apples intentioner om at komme på markedet med en selvkørende bil inden 2024 møder endnu et rødt lys.

Tech-giganten indledte en dialog med japanske Nissan om bilprojektet for nogle måneder siden.

Men inden et reelt samarbejde kom på benene, stoppede snakken igen, da uenigheder om markedsføringsstrategien meldte sig.

Det skriver Financial Times.

Kilder tæt på processen fortæller til mediet, at dialogen aldrig nåede op på direktionsniveau grundet uenigheder om, hvilket navn den selvkørende bil skulle lanceres under.

Apple har angiveligt bedt Nissan om at fremstille selvkørende biler under Apple-branded, hvilket efterlader bilproducenten som en hardware-leverandør.

Flere bilproducenten har givet udtryk for frygten for at blive den næste "Foxconn i bilindustrien," hvilket er en referance til det taiwanesiske selskab, der samler Apples iPhones, skriver mediet.

Apple har ligeledes været i dialog med koreanske Kia, der ejes af Hyundai, om projektet, som iPhone-producenten internt kalder "Project Titan." Denne dialog er også endt i dørken.

Forrige uge rapportede en række internationale medier, at en aftale mellem Kia og Apple var tæt på at blive underskrevet. Et rygte i markedet gik på, at kontrakten skulle underskrives 17. februar.

Sidste uge kunne Hyundai så bekræfte, at samarbejdet var afbrudt.

Læs også: Apple og Kia dropper storstilet samarbejde om selvkørende elbiler: Kia-aktien styrtdykker

Planlægger lancering i 2024

RRygterne om Apples entre på bilmarkedet har floreret i årevis, og engang forlød det, at Apples bilprojekt gik under navnet Project Titan.

Men efter et par år, hvor planerne tilsyneladende har været på standby og Apple valgte at fyre en stor del af de ansatte på bilprojektet, så meddelte nyhedsbureauet Reuters kort før jul, at Apple igen har skruet op for ambitionerne.

Angiveligt planlægger Apple en lancering i 2024.

Derudover afslørede Apples topchef Tim Cook i 2017, at selskabet arbejder på teknologi til selvkørende biler.

"Vi har fokus på autonome systemer, og et af formålene med autonome systemer er helt sikkert selvkørende biler, men der er også andre formål," sagde han til Bloomberg.

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Kickstart din karriere og bliv IT-supporterelev hos Haderslev Kaserne

Sydjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-supporterelever til Lokal IT Servicecenter i Region Hovedstaden

Københavnsområdet

Epona A/S

Senior Developer

Sydjylland

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cybersecurity

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil