Facebooks har planer om at lave et smartwatch – Er det endnu en dødssejler der søsættes?

Facebook arbejder i al hemmelighed på et smartwatch, der forventes at blive lanceret i 2022, rygtes det. Spørgsmålet er, om selskabet kan bryde igennem med produktet, eller om det ender som en dødssejler som andre af Facebooks hardware-udgivelser.

Artikel top billede

Det sociale medie Facebook synes at ville insistere på at få udvidet sin portefølje af forbrugerelektronik, der kommer tæt på brugerne.

Ifølge netmediet The Information arbejder Facebook i al hemmelighed på et smartwatch, der vil komme tæt på brugerne liv via både smartwatch-funktioner, sundheds-features samt fitness-tracking.

Oplysningerne om uret er sparsomme, men skulle ifølge mediet køre på en afart af styresystemet Android. Hvorvidt det vil køre med Googles dedikerede styresystem til smartwatches, Wear OS, er fortsat uvist.

Uret skulle dog fungere i samspil med Facebook øvrige hardware-økosystem som VR-headsettet Oculus og selskabet Portal smart-højttaler, lyder det.

Endnu en dødssejler?

Det kommende Facebook-ur kan dog blive mødt af mange af de samme udfordringer, der hidtil har presset selskabets hardware-produkter.

Selskabets brand er igennem en årrække blevet betændt af data-skandaler, hvor brugernes private oplysninger er blevet misbrugt på en række både tilsigtede og utilsigtede måder fra lænsede data til politisk manipulation.

Derfor har Facebook hidtil døjet med at søsætte nye produkter særligt af den slags, der kræver tillid til virksomheden bag.

Facebook Portal smart-højttaler har til trods for fine tekniske egenskaber slet ikke formået at trænge i facebook-brugernes hjem. Den tillid, der skal til, for at lukke webcam og mikrofoner signeret af Facebook, har manglet.

Selskabet synes dog ikke at give op, mens et eventuelt Facebook-smartwatch forventes at udkomme i 2022, rygtes det, at selskabet også vil slippe et sæt smart-briller ud inden udgangen af 2021, skriver netmediet The Verge.

Læs også: Nyt tilbud fra Facebook: Vil betale brugere for optagelser af deres stemmer

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S