Tag dig i agt: Amazon plages af falske anmeldelser

Der findes en hel industri, der lever af at sælge falske anmeldelser på Amazon, lyder det fra en britisk forbrugerorganisation.

Artikel top billede

(Foto: Brett Jordan)

Amazons populære markedsplads er fyldt med falske anmeldelser.

Det skriver BBC på baggrund af oplysninger fra den britiske forbrugerorganisation Which?.

Det er angiveligt muligt for virksomheder at købe pakker med falske anmeldelser til cirka 125 kroner per styk eller som en del af større pakker, hvor man kan få 50 anmeldelser for 5300 kroner og 1.000 anmeldelser for 68.000 kroner.

En industri af falske anmeldelser

Ifølge Which? er Amazon i disse år udfordret af en hel industri, der formidler de falske anmeldelser.

Angiveligt har nogle af virksomhederne i industrien kontakt til over 700.000 personer, der er villige til at skrive falske anmeldelse.

Typisk får anmelderne gratis produkter og i nogle tilfælde også kontantbetaling, hvis de skriver de falske anmeldelser.

Amazon oplyser til BBC, at selskabet fjerner falske anmeldelser og griber ind over for de folk, der skriver dem.

Læs også: Danske virksomheder skuffer under corona: Udnytter ikke mulighederne hos Amazon

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S