Universiteter bombarderes med ransomware-angreb efter undervisningen rykkede online

Efter undervisningen rykkede online er universiteter blevet udsat for ransomware-angreb som aldrig før. De it-kriminelle anser sektoren for et nemt mål, da der hersker travlhed med at etablere en virtuel tilværelse.

Artikel top billede

Universiteter er udsat for ransomware-angreb som aldrig før.

Antallet af angreb mod uddannelserne er fordoblet i forhold til 2019.

Samtidig stiger prisen på løsesummen for at tilkøbe sig dekrypteringsnøglen til at genåbne de angrebne systemer.

Nu ligger den gennemsnitlige løsesum på 447.000 dollar, eller hvad der svarer til 2,7 millioner kroner, for sådan et angreb mod sektoren.

Det skriver ZDNet.

Den nye undersøgelse, der kommer fra det amerikanske tech-selskab BlueVoyant, peger på, at de tiltagende ransomware-angreb kombineret med de stigende løsesummer er den største cyber-trussel mod universiteterne i øjeblikket.

Ransomware-angreb er generelt stigende og rammer mange forskellige sektorer.

læs også: Ny trusselsvurdering: Cybertruslen mod den danske jernbanesektor er meget høj - leverandører allerede ramt

Men for de videregående uddannelser er problemet særlig stort, fordi pandemien gør, at undervisningen foregår virtuelt.

Her bruger it-afdelingerne på institutionerne alle deres kræfter på at afholde forelæsninger virtuelt samtidig med, at de skal sikre, at alle studerende har den rigtige software til rådighed.

Dette giver de cyberkriminelle bedre muligheder for at udnytte situationen, da it-afdelingerne kan være distraherede eller mangler ressourcer til at imødekomme problemet, lyder det.

"At skulle operere på denne måde midt i pandemien giver angriberen endnu større muligheder," siger Austin Berglas, global chef for professionelle services hos BlueVoyant, til mediet.

Everllence

Software Engineer

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Client Partner - Manufacturing (M&LS)

Midtjylland

Patent- og Varemærkestyrelsen

Forretningsanalytiker

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

Honey Arora

Immeo

IFS Danmark A/S har pr. 2. marts 2026 ansat Marlene Gudman som HR Business Partner. Hun skal især beskæftige sig med HR i Danmark og Norden og lede udvalgte internationale HR-projekter. Hun kommer fra en stilling som Nordic Lead HR Business Partner hos Salesforce. Hun har tidligere beskæftiget sig med international HR med fokus på udvikling af og udfordringer i HR ud fra et forretningsperspektiv. Nyt job

Marlene Gudman

IFS Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S