Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: Private vælter ind på Saxo Banks aktieplatform / Nedlukning og nethandel presser kundeservicen hos Elgiganten / Too Good To Go fik tilbagegang på 60 procent under corona

Private vælter ind på Saxo Banks aktieplatform. Nedlukning presser kundeservicen hos Elgiganten. Too Good To Go fik tilbagegang på 60 procent under corona. Elevator-giganten Kone flytter kontaktcenter i skyen. Vestjysk softwarevirksomheder klar til ekspansion. Konsulenthuset Bitpeople på opkøb i Norge.

Godmorgen.

Her kommer torsdagens første nyhedsopdatering fra Computerworld.

I dagens morgen-briefing lægger vi ud med historien om, at flere private lader til at have fået smag for aktiehandel via digitale handelsplatforme i 2021.

Private vælter ind på Saxo Banks aktieplatform

Mange private investorer er væltet ind på Saxo Banks handelsplatform i kølvandet på blandt andet Tesla og Gamestop-aktiernes himmelflugt. Det skriver Børsen.

Ifølge avisen har Saxo Bank i årets føste måneder hentet 70.000 nye kunder.

Tilstrømningen af uerfarne private kunder indebærer ifølge Saxo Bank-stifteren Kim Fornais dog også risici for både markedet og de private investorer.

Ikke mindst fordi Kim Fournais mener, at flere populære aktier har en vild værdiansættelse, som han betegner som helt ude af proportioner.

“Vi forsøger på vores platform at kommunikere med folk, og vi har udviklet rigtig meget kunstig intelligens, så vi kan notificere kunderne med personligt genereret information, så man er bedre rustet til at navigere i markederne. Vi fortæller også om risiko og giver analyseredskaber, så investorerne bedre kan vurdere en akties værdi og sammensætte en fornuftig langsigtet portefølje," siger han til Børsen.

Nedlukning og nethandel presser kundeservicen hos Elgiganten

Omstillingen til onlinesalg i forbindelse med nedlukningen presser Elgigantens kundeservice og fører til lange telefonkøer hos kunderne.

Det beretter Jyske Veskysten.

En af avisens læsere har oplevet at være nummer 72 i køen til kundeservicen, og avisens journalist oplever selv flere gange at ringe til kundeservice og blive henvist til en plads som nummer 26 i køen.

”I og med at vores forretning pt. udelukkende baserer sig på onlinesalg, så giver det et enormt pres, men vi gør det så godt vi kan. At han har været nummer 72 i køen, det er ikke første gang jeg hører det, men jeg ville da ønske vi kunne gøre det anderledes, men der er grænser for, hvad vi kan gøre. Man er bare nødt til at have lidt tålmodighed ved telefonen for tiden," siger Ditte Opstrup Andersen, pressemedarbejder i Elgiganten til Jyske Vestkysten

Too Good To Go fik tilbagegang på 60 procent under corona

Nedlukningen i foråret betød, at den danske app Too Good To Go oplevede en omsætningstilbagegang på 60 procent i løbet af blot ti dage.

Det fortæller appens stifter Mette Lykke, der også stod bag den populære løbeapp Endomondo, til Finans.

Too Good To Go gør det muligt for restauranter at sælge overskydende mad til forbrugerne for attraktive priser, men nedlukninger i store dele af restaurationsbranchen ramte hårdt.

”Vores omsætning faldt med over 60 pct. på 10 dage, da restauranterne i Europa i foråret lukkede ned,” siger Mette Lykke Finans.

I det seneste regnskabsår måtte selskabet desuden indkassere et underskud på 150 millioner kroner i stedet for det planlagte underskud på 75 millioner kroner.

Elevator-giganten Kone flytter kontaktcenter i skyen

Den finske elevatorgigant Kone flytter sin globale kontaktcenterløsning i skyen, og det sker i samarbejde med Orange Business Service.

Det oplyser Kone i en pressemeddelelse.

Den nye kontaktcenterløsninger giver blandt andet øget skalbarhed og fleksibilitet, og kontaktcenteret vil udover at håndtere opkald og email også kunne modtage alarmer fra elevatorer over hele kloden.

”Orange Business Services spiller en vigtig rolle i vores digitale transformation og hjælper os nu med at migrere vores kontaktcenterløsning til skyen. Dermed kan vi forbedre kundeoplevelsen og bane vejen for yderligere innovation i vores kundesupport,” siger Antti Koskelin, it-direktør hos Kone, ifølge pressemeddelelsen.

Vestjysk softwarevirksomheder klar til ekspansion

Den vestjyske software-virksomhed Accuratech fra Holstebero, der har specialiseret sig i at udvikle løsninger til fødevarevirksomheder, er klar til at ekspandere til blandt andet Tyskland og Polen.

Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse

Accuratech har de seneste år oplevet så betydelig en vækst, at medarbejderstaben er blevet fordoblet.

Selskabet har blandt andet haft held med at tiltrække software-udviklere fra Aarhus, oplyses det ikke uden stolthed i pressemeddelelsen.

Konsulenthuset Bitpeople på opkøb i Norge

Det danske it-konsulenthus Bitpeople har opkøbt det norske konsulenthus Adiles. Det oplyser Bitpeople i en pressemeddelelse.

Ifølge Bitpeople er opkøbet et led i en nordisk opkøbsstrategi.

”Vi glæder os til, at Adiles bliver del af noget større, og jeg ser BitPeople som den rigtige køber i forhold til vores oprindelige strategi. Med den større virksomhed får begge parter adgang til kritisk masse på løsninger, kunder og medarbejdere. Vi får med andre ord flere kompetente brikker, som vi kan bringe i spil for at blive den ERP-partner, der giver kunden den bedste oplevelse. Dermed kommer ejerskiftet ikke til at medføre væsentlige ændringer for vores kunder,” oplyser Adiles to ejere i en Geir Heggertveit og Jan Gerhard Nilsen ifølge pressemeddelelsen.

Om dagen i dag: iTunes passerede milepæl

Den 25. februar 2010 solgte Apple sin sang nummer 10 milliarder i iTunes Store.

Det var Louie Sulcer fra byen Woodstock i den amerikanske stat Georgia, der købte Johnny Cash-sangen “Guess Things Happen That Way”.

Louie Sulcer fortalte i 2010 til den amerikanske tv-station CBS, at han troede det var telefonfis, da han fik et opkald fra Steve Jobs, der ønskede ham tillykke og informerede ham om, at han havde vundet et iTunes-gavekort på 10.000 dollar.