Nu skyder Google tilbage på Microsoft: ’I er villige til at smadre den måde, det åbne internet fungerer’

Det fyger med anklager fra Google mod Microsoft ovenpå selskabets tørn over det australske medie-marked.

Artikel top billede

(Foto: Photo by Mitchell Luo on Unsplash)

Microsoft bidrog til, at gøre det dyrt for Google, da den Seattle-baserede software-gigant bakkede op om et australsk lovforslag, der i sidste instans vil kræve at søgemaskiner, og derfor også Google, skulle betale medier for at indeksere deres indhold.

På Googles Keyword platform, giver selskabets globale juridiske chef, Kent Walker, Microsoft igen, ved at kalde Microsofts bestræbelser for ’angreb på det åbne internet, ’kynisk opportunisme, og ’et skalkeskjul for SolarWinds angrebet’.

Efter indledende passager om, al det han hævder Google gør for at understøtte journalistik og journalister, kommer han med den første bredside mod Microsoft:

”De tyr til den velkendte drejebog med angreb på rivaler og lobby-arbejde, der tilgodeser deres egne interesser. Nu kommer de med lidt for belejlige påstande og er endda villige til at smadre den måde, det åbne internet fungerer, for at undergrave en rival.”

Anklagerne efterfølges af et nyt angreb, hvor Google beskylder Microsoft for at udvise ’kynisk corporate opportunisme’, ved at forsøge at drage opmærksomheden væk fra det kritiske Solar Winds angreb.

”Det er ikke noget tilfælde, at Microsoft nyfundne angrebsiver kommer ovenpå SolarWinds angrebet, på et tidspunkt hvor myndigheder, NATO allierede, banker, NGO’er, teleselskaber, infrastruktur, politi- og brandmyndigheder, hospitaler og ,givetvis, nyhedsmedier er blevet ramt igennem en Microsoft-sårbarhed,” lyder det fra Google-chefen.

Google-kritikken kommer ovenpå, at Microsoft chef-strateg, Brad Smith, i februar plæderede for at den australske model overføres til USA som ’den helt rigtige løsning til teknologi, journalisme og sågar det amerikanske demokrati’.

Dengang pointerede Microsoft-chefen hvordan forskning viser, at nyhedssider genererer trafik for 4,7 milliarder dollar for Google hvert år, uden at søgegiganten bidrager nævneværdigt til de sider, der har genereret trafikken.

Læs også: Google tordner mod Microsofts støtte til omstridt lov: Overvejer helt at trække sig ud af Australien

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S