Artikel top billede

Ombudsmanden vil granske skatteforvaltningens it-systemer: Sætter undersøgelser i gang

Skatteforvaltningens mange it-systemer skal nu kigges efter i sømmene for at se, om de lever op til lovgivningen. Arbejdet er allerede sparket i gang, hvor to systemer nu undersøges.

Skatteforvaltningens it-systemer skal nu kigges efter i sømmene.

Det er ombudsmandens skattekontor, der i den følgende tid vil undersøge nogle af forvaltningen eksisterende systemer for at vurdere, om løsningerne lever op til de retssikkerhedsgarantier, der følger med forvaltningsretten.

Det skriver Folketingets Ombudsmand i en meddelelse.

Skattekontoret vil desuden gennemgå it-systemer, der er under udvikling.

"Digitalisering af dele af den offentlige forvaltning kan give store fordele for både borger og forvaltning. Også på skatteområdet. Det er derfor positivt, at skattemyndighederne løbende gennemfører nye digitaliseringstiltag," lyder det fra ombudsmand Niels Fenger, der fortsætter:

"Samtidig er det afgørende, at it-systemerne udvikles og anvendes på en måde, så man undgår fejl i forhold til borgerne. Én fejl i et it-system på skatteområdet kan således hurtigt ramme et stort antal skatteborgere. Derfor fokuserer vi i den kommende tid på digitalisering inden for skatteområdet,” siger ombudsmand Niels Fenger.

De første systemer undersøges nu

Arbejdet er skudt i gang, og ombudsmandens skattekontor har iværksat to undersøgelser af it-projekter i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, som hører under Skatteministeriet.

Her skal der undersøges en opgradering af et digitalt journaliseringssystem og en indberetsningsløsning i forhold til deleøkonomi, hvor indtægter indberettes fra udlejning af blandt andet bil, bolig og båd, lyder det.

Når alle it-systemerne er gennemgået vil resultaterne samles i en temarapport om digitalisering af sagsbehandlingen hos skattemyndighederne, fremgår det.

Læs også: Lillian Mogensen står i spidsen for skats nye it-tilsyn: "Vi ved, hvad det er for nogle håndtag, man kan rykke i, hvis man er kommet i en krise"




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2023

Vi skal finde Årets CIO 2023 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO og løfte arven efter Årets CIO 2022 Ann Fogelgren fra GN og de 16 andre, der løb med prisen før hende.

08. juni 2023 | Læs mere


B2B automatisering

Globale software- og udviklerhuse såsom Microsoft, IBM, Salesforce og SAP mangedobler i disse år deres investeringer i udvikling af teknologi, der integrerer automatisering i ERP-platforme og andre forretningskritiske services. Du får konkret viden om, hvordan stadig flere koncerner samt mindre og mellemstore virksomheder allerede i dag konverterer processer, så langt de fleste sager håndteres automatisk, mens kun et mindretal behandles manuelt.

14. juni 2023 | Læs mere


NIS2 - Når ansvaret for cyberforsvaret lægges i hænderne på danske produktionsvirksomheder

I takt med at cybertruslen stiger og kravene til cybersikkerheden skærpes, når det nye NIS2-direktiv træder i kraft den 17. oktober 2024 bliver en endnu større del af det officielle ansvar for at beskytte den kritiske infrastruktur i Danmark lagt i hænderne på direktionen og bestyrelserne i private produktionsvirksomheder og ledelsen i offentlige organisationer og myndigheder.

14. juni 2023 | Læs mere