Små og mellemstore virksomheder er målet for Microsofts spritnye lancering af Navision 4.0, der er den første store produktlancering, siden Microsoft overtog Navision i 2002.
Navision 4.0 er i forhold til tidligere udgaver blevet opdateret med en ny Outlook-lignende interface og en meget tættere kobling til Microsoft SQL Server og Biztalk.
Navision 4.0 er udviklet hos Navision i Vedbæk, der er det største Microsoft udviklingscenter uden for det amerikanske hovedkvarter i Seattle, Washington.
Målet med den nye version er at kopiere den succes, som Navision har i Danmark og på andre internationale markeder.
Jeg vil gøre hele verden dansk
? Jeg vil gøre hele verden dansk, sagde Microsofts øverste chef Steve Ballmer for nylig og tilføjede:
? Hvis Microsoft havde den samme succes med sine forretningsapplikationer internationalt, som tilfældet er i Danmark, ville omsætningen i Microsoft Business Solutions ryge gennem loftet.
Business Solutions-enheden omsatte i 2003/04 for 4,3 milliarder kroner og forventer en vækst i omsætningen i indeværende regnskabsår på ni procent, så omsætningen i 2005 når 5,3 milliarder kroner.
Potentialet er stort i mange markeder, men Microsoft anser de nye østeuropæiske lande, der netop er kommet med i EU som frugter, der er klar til at plukke.
Den nye Navision suite fås på 39 sprog og 41 lokale versioner.
Handler om integration
Navision er stadig et ERP-system, men er i den nye version langt tættere knyttet til Microsoft.
Markedet for virksomhedssystemer til de små og mellemstore virksomheder (SMV) er ifølge RedMonk LLC-analytiker James Governor meget fragmenteret med typisk en eller to lokale leverandører i hvert land.
Uden en dominerende leverandør på SMV-markedet og anslået 40 millioner små virksomheder og 600.000 mellemstore ditto på verdensplan, er der gigantiske muligheder får såvel Microsoft som for andre leverandører af forretningsapplikationer til de små og mellemstore virksomheder.