Morgen-briefing: Halvdelen af danske forældre ønsker mere online-undervisning / Dansk skomærke demonstrerer sporbarhed med blockchain

Morgen-briefing: Halvdelen af danske forældre ønsker mere online-undervisning / Dansk skomærke demonstrerer sporbarhed med blockchain / Datatilsynet er på jagt efter folk til vejledning i sikkerhed / Danskerne er sultne efter data, så 3 foretager stor ændring af mobilpakkerne

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Mornings. Så er der atter nyt fra Computerworlds fremskudte lyttepost, som i ly af mørket er blevet parallelforskudt godt 100 kilometer i sydgående retning. Det giver helt nye muligheder for indsamling af indtryk fra den store nabo mod syd, som dog pt. er noget tavs i it-mæssig sammenhæng. Men lad nu det ligge. Vi kører på og lægger an til weekenden. Ved roret: Niels Veileborg.

Halvdelen af danske forældre ønsker mere online-undervisning

53 procent af de danske forældre kunne godt tænke sig mere online-undervisning i folkeskolen. Det viser ny undersøgelse foretaget af Analyse Danmark på vegne af IT-Branchen og Clio.

”Selvom vi ofte kan læse om forældre, der er trætte af nødundervisningen og bare gerne vil have deres børn tilbage i folkeskolen, så har flertallet altså haft så positive oplevelser med den digitale undervisning, at de gerne vil have mere af det i fremtiden,” siger Mette Lundberg, direktør for politik og kommunikation i IT-Branchen.

67 procent af forældrene synes, at deres barns skole har håndteret onlineundervisningen godt eller meget godt. Kun 9 procent synes, det er gået dårligt eller meget dårlig.

Dansk skomærke demonstrerer sporbarhed med blockchain

Når du scanner en QR-kode i skoen fra det danske brand Roccamore, får du den fulde ”track and trace-historik” fra den danske ko til dine sko. Data inkluderer det specifikke område i Jylland, hvor kvæget kommer fra - inklusive dyrevelfærdsdata.

”For os er brugen af blockchain super interessant, og personligt synes jeg, det virkelig sejt. Vi er stolte over at samarbejde med nogle af de bedste leverandører i læderbranchen, og når vores kunder får fuld transparens, håber jeg virkelig, at de kan se den fulde værdi, der ligger i vores sko. Og så er vi ret vilde med at kunne demonstrere dette i vores eget digitale space” siger Frederikke Antonie Schmidt, grundlægger og kreativ direktør i Roccamore.

Datatilsynet er på jagt efter folk til vejledning i sikkerhed

Datatilsynet er på udkig efter generalister med interesse for it og databeskyttelse, fremgår det af et jobopslag. Konkret er der tale om nye job i tilsynets enhed for vejledning og informationssikkerhed.

“En af Datatilsynets mange opgaver er at hjælpe virksomheder og myndigheder med at finde det rigtige sikkerhedsniveau, når det gælder personoplysninger. Vi tilbyder en stilling, hvor du i samarbejde med vores dygtige it-sikkerhedskonsulenter, jurister og kommunikationsmedarbejdere løser en vigtig samfundsmæssig opgave”, fremgår det af opslaget, som du finder her.

Danskerne er sultne efter data, så 3 foretager stor ændring af mobilpakkerne

Teleselskabet 3 skruer gevaldigt på en stor del af de mange forskellige mobilpakker, selskabet har på hylderne. Det skriver Børsen.

Konkret bliver der ændret på 20 pakker. Som hovedregel skrues der enten op for dataindholdet til samme pris, eller datamængden fastholdes mens prisen falder. Nogle få produkter stiger dog både i pris og dataindhold, mens andre falder helt ud af sortimentet

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job