Artikel top billede

Vi har prøvet lækre Mercedes EQA og Polestar 2 - men elbiler er som smartphones for 10 år siden. Så måske skal du vente lidt

Podcast: Computerworld har prøvekørt Mercedes EQA og Volvos spritnye Polestar 2 - for det vælter frem med lækre elbiler i prisklassen mellem 300.000 kroner og 500.000 kroner. Men når teknologien og afgifterne udvikler sig så hurtigt, kan du også sagtens brænde fingrene på dit køb.

Næsten hver fjerde nyregistrerede bil i første kvartal af 2021 var grøn - sidste år var det 8,8 procent.

Tallene er fra skatteminister Morten Bødskov (S) og de viser, at den danske bilpark er under hastig forandring.

For el og hybridbiler stormer frem. Godt hjulpet af store besparelser på de voldsomme danske bilafgifter.

Resultatet er, at der lige pt. er supermange lækre elbiler i prisklassen mellem 300.000 kroner og 500.000 kroner.

Men også, at du kan brænde fingrene på dit køb – for når teknologien og afgifterne udvikler sig så hurtigt, er der også ting, der hurtigt bliver forældede.

Det minder på mange måder om mobiltelefon-udviklingen for 10 år siden, hvor hver ny model overgik konkurrenternes blot få måneder gamle modeller.

Men hvordan er de i øvrigt at køre i? Og hvad betyder ny teknologi som Googles Android Automotive, som Volvos Polestar 2 benytter?

Computerworlds teknologiredaktør, Niels de Boissezon, har i denne uge skiftet sin hverdags-Mazda ud med to elbiler: Mercedes EQA og Polestar 2 fra Volvos el-fokuserede performance-brand.

Og det er dem og elbilsudviklingen, som vi sætter fokus på i denne elbils-special-udgave af ”Inde i maskinen.”

Vært på denne episode er chefredaktør Lars Jacobsen der suppleres af teknologiredaktør Niels de Boissezon.

Husk også du kan abonnere på Inde i maskinen på iTunes (link), Spotify (link), Google Podcast (link) eller RSS (link).

Har du kommentarer eller forslag til podcasten er du velkommen til at skrive til lja@cw.dk.

Lyt videre: Du finder alle podcast i serien her