Cisco forventer chip-mangel vil fortsætte resten af året

Netværksselskabet Cisco regner med, at den nuværende mangel på computerchips kommer til at forsætte minimum et halvt år endnu.

Artikel top billede

Den globale mangel på computerchips kommer til at vare i flere måneder endnu.

Sådan lyder vurderingen fra den amerikanske netværksgigant Cisco.

Selskabets topchef Chuck Robbins siger ifølge BBC, at vi nok skal forvente, at der går seks måneder før det globale marked for chips er tilbage på normalt niveau igen.

"Vi tror, vi står foran endnu seks måneder på den korte bane. Udbyderne er ved at opbygge mere kapacitet. Den vil blive bedre og bedre i løbet af de kommende 12 til 18 måneder,” siger Chuck Robbins til det britiske medie.

Læs også: Atea ramt af global chipmangel: Leveringstider stiger med op til seks måneder

Ifølge netværksgiganten skyldes den nuværende mangel på chips, at mange store kunder som Cisco selv troede man ville få brug for langt færre componenter, da verden blev ramt af Covid-19.

Politiske tiltag på vej

Det omvendte viste sig at være tilfældet, og nu står mange virksomheder, der er afhænige af computer chips ifølge Chuck Robbins med “et rigtig stort problem.”

Situationen har fået politikere i både USA og Eurora til at fokusere på større produktion af chips uden for Asien.

I EU har kommissionen med Margrethe Vestager i spidsen præsenteret en plan, der skal sikre, at EU fremover skal producere langt flere chips selv.

Den amerikanske præsident Joe Biden har efterfølgende givet samme melding om USA.

Læs mere her:

USA ramt af akut chip-mangel – Joe Biden på vej med gigant-investering

Vestager vil skaffe 10 millioner flere it-medarbejdere og sætte turbo på cloud-udrulning: Står klar med 1.100 milliarder på digital omstilling

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Midtjylland

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Networking Presales Specialist

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Client Partner - Manufacturing (M&LS)

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job
    Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

    Iver Jakobsen

    Comsystem A/S