Artikel top billede

Bilgigant melder ud: Vores kommende biler kan godt være selvkørende – det koster en 50’er i timen

Bilgiganten VW lufter en ny forretningsmodel for opkoblede biler: Vil gerne sælge dig en billigere bil for efterfølgende leje og eftersælge funktioner til dig.

Hvad vil du sige til ikke at være herre over din bil? På sin vis lyder det lovende, for det antyder, at din bil er en selvkørende en af slagsen.

Omvendt kan det forstås som, at det ikke længere er dig der ejer bilen og dens funktioner.

Det spørgsmål synes bilgiganten VW indstillet på at stille fremtidige bilkøbere, ved ikke at tilbyde selvkørende funktioner som en del af bilen, men i stedet tilbyde det som en service der lejes på timebasis.

Pris per time: Syv euro – eller lidt over en halvtredser i timen.

Den alternative forretningsmodel er luftet af VW’s salgs- og marketingschef Klaus Zellmer, til britiske BBC’s Top Gear.

Her ser han en fremtid for sig, hvor VW’s biler leveres med alle features og funktioner ombord, som så købes eller lejes ud efter behov – deriblandt altså ’Level 4’ selvkørende evner, som betyder, at bilen kan køre omkring uden behov for input fra føreren.

”Adgangen til bilens styresystem er sikret ’Over The Air’. Det interessante her er muligheden for funktioner on-demand”, forklarer VW-chefen som forudser: ”Fremover ser vi en fremtid, hvor du får adgang til mobilitet når du har behov for det – og altså ikke hvor du forpligter dig selv til at eje en bil i flere år.”

Femcifret udgift

Han forklarer her at udgiften ved at installere ’level 4’ selvkørende evner er enorm, en femcifret investering målt i euro.

”Hvem vil betale for det? Det er ikke for den brede forbruger. Men se i stedet på en model, hvor vi installerer det, men slår det til og fra efter behov,” forklarer Klaus Zellmer.

Og af selskabets modelleringer fremgår det, at business casen er der for selvkørende evner til syv euro i timen.

”Kan vi tjene på en pay-per-use model, ender det med at blive mere omkostningseffektivt at hælde alle features ind i bilen og at slå dem til og fra alt efter brugsmønster,” siger VW-chefen.

Nyt liv til brugt bil

VW-chefen øjner samtidig en anden mulig gevinst i forretningsmodellen, når det gælder brugtmarkedet.

”Det her er også interssant for brugtmarkedet, fordi vi kan øge værdien på en brugtbil, ved at slå funktioner til,” pointerer han og forudser et mere fleskibelt brugtmarked.

Læs også: VW vil overhale Tesla ved at blive Europas næststørste software-selskab



Premium
Efter et års forsinkelse: DR skruer markant op for billedkvaliteten på DRTV - vil sende dobbelt så mange billeder som tidligere
Da hele fodbolddanmark mandag så det danske landsholds 4-1 sejr over Rusland skete det i en markant højere kvalitet for manges vedkommende, end de er vant til. DR har nemlig fordoblet kvaliteten på streamingtjenesten DRTV.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Årets CIO 2021: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?
Det er den mest eftertragtede titel for danske it-chefer og CIO'er, der er på spil, når Årets CIO kåres 16. september 2021. Søg selv eller prik til en, som du kender - og læs mere om prisen her.
White paper
Sådan: Sæt din fakturahåndtering på autopilot
Accounts payable automation frigør ressourcer i bogholderiet og minimerer risikoen for fejl, men hvordan kommer du i gang? Læs med her og få bud på, hvordan du opnår ”touchless flow.”