Chefer fra Ericsson vil blive retsforfulgt for bestikkelse

En række tidligere chefer fra Ericsson vil blive retsforfulgt senere på året i en bestikkelsessag, der ligger 10 år tilbage, skriver svensk erhvervsmedie.

Artikel top billede

(Foto: Foto: Rasmus Ferdinand Petersen)

En række tidligere chefer fra Ericsson står til at blive retsforfulgt i en bestikkelsessag.

Det skriver det svenske erhvervsmedie SvD Næringsliv.

Siden april 2019 er selskabet blevet undersøgt af den svenske nationale enhed mod korruption. Sagen handler om bestikkelse af embedsmænd i Djibouti i Afrika tilbage i 2011 og 2012.

Teleselskabet har allerede fyret 50 ansatte efter en amerikansk bestikkelsesundersøgelse, der er gennemført. I den forbindelse er der 20 personer blevet forhørt, og efterforskningen er vokset til at indeholde mange tusinde sider, oplyser kammeranklager Mats Jansson til mediet.

Nu er anklageren i den afsluttende fase af den svenske efterforskning.

"Det er rigtigt. Vi har underrettet en række tidligere Ericsson-medarbejdere om mistanke om forbrydelse. Der er mænd, og der er mere end to. Det handler om, at de bestikker afrikanske embedsmænd med i alt omkring 20 millioner kroner for at vinde en kontrakt," siger Mats Jansson til SvD Næringsliv.

Der skal rykkes på anklagerne nu, da lovovertrædelserne i Djibouti for over ti år siden er ved at blive forældet, lyder det.

Mats Jansson oplyser, at han forventer at tage en beslutningen om, hvorvidt de tidligere ansatte skal retsforfølges i løbet af maj eller juni.

Men ifølge SvD Næringslivs kilder er beslutningen allerede taget.

Anklageren tilføjer dog, at han mener, der er begået en forbrydelse.

Ericsson har ligeledes tidligere erkendt, at selskabet har overtrådt amerikanske bestikkelseslove.

I demceber 2019 blev Ericsson idømt en bøde på 10 milliarder svenske kroner, der er blevet betalt.

Nu handler sagen om, at de svenske efterforskning skal holde de tidligere ansatte ansvarlige i sagen.

Læs mere her: TDC's 5G-leverandør betaler milliardbøde for korruption: Har bestukket embedsmænd

Event: Platform X 2027: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger |

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27 maj 2027 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

Jonas Kyhnau

Pentos

Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job