Artikel top billede

Omsætningen brager i vejret for den danske spilbranche: Har sat ny vækst-rekord under corona

Den danske spilbranche har haft kronede dage under coronapandemien, hvor væksten har nået hele nye højder. Det viser helt nye tal Danmarks Statistik.

Der har været småt med fornøjelser under coroona-pandemien. Men computerspil har muligvis været en af dem.

For under pandemien har den danske computerspilsbranche i hvert fald oplevet en eksplosiv vækst, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Således omsatte branchen for 1,7 milliarder kroner i 2020, hvilket er en ny rekord for branchen og dobbelt så høj vækst som året før.

”Efter en periode med fald efter finanskrisen har der været fremgang i branchen, og især de seneste år har der været en stor vækst i omsætningen. Væksten fra 2019 til 2020 var rekordhøj med lidt over 100 procent,” siger Lina Maria Pedersen, specialkonsulent i Danmarks Statistik, ifølge en pressemeddelelse.

Ifølge Danmarks Statistik har den danske spilbranche samtidig oplevet et støt stigende antal virksomheder. I 2011 bestod branchen blog af 32 virksomheder, men i 2020 er det talt vokset til 117 virksomheder.

Vækst i hele it-branchen

Det er ifølge Danmarks Statistik ikke alene i spilbranchen, det går godt, men hele softwarebranchen der oplever en markant fremgang i 2020.

”Udviklingen inden for branchen lægger sig i en større trend med softwarevirksomheder generelt, der har haft stor fremgang de senere år. Særligt i 2020, hvor flere brancher har været markant påvirket af COVID-19, har softwarebranchen klaret sig godt med en samlet omsætning på cirka 14 milliarder kroner i 2020, hvilket er en stigning fra lidt over 12 milliarder i 2019,” siger Lina Maria Pedersen ifølge pressemeddelelsen

Derudover har brancheorganisationen IT-Branchen meddelt, at hele den danske it-branche har haft et rekordår i 2020.

Ifølge brancheorganisationen tal omsatte den danske it-branche i 2020 omsatte for 248,4 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 3,3 procent sammenlignet med 2019.