Artikel top billede

Software-forretningen sikrer overskud på bundlinjen for Stibo-koncernen

En markant forbedring hos Stibo Systems sikrer Stibo-koncernen en markant fremgang på bundlinjen og vender underskud til overskud i det seneste regnskab.

Den aarhusianske Stibo-koncern hæver resultatet fra minus til plus i det seneste regnskab.

Her lyder omsætningen for regnskabsåret 2020/2021 på 1.870 millioner kroner. En lille stigning på 1,4 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Bundlinjen er dog markant forbedret i forhold til året før, hvor Stibo-koncernen endte med et minus på 10,7 millioner kroner.

Resultatet er dog steget med godt 30 millioner kroner og ender derfor med et overskud på 18,8 millioner kroner for 2020/2021.

Særligt koncernens to softwareforretninger er med til at bidrage til det positive resultat for året.

“Alle vores tre divisioner har håndteret udfordringerne med de afledte virkninger af pandemien yderst professionelt. Både i Stibo Systems og Stibo DX har medarbejderne en stor del af regnskabsåret arbejdet hjemmefra, og alligevel har vi i de to divisioner samlet set den største ordreindgang nogensinde,” skriver Stibo-koncernens administrerende direktør Sten Dyrmose i regnskabet.

Dermed er det den traditionelle trykkeriforretning Stibo Complete, der bidrager negativt til regnskabet.

Samtidig har Stibo Systems særligt haft held med at få gang i selskabets Master Data Management-software-forretning, der særligt driver væsten i software-delen hos Stibo.

Overordnet set er direktøren derfor også godt tilfreds med resultatet.

“Vi har klaret os godt igennem pandemien, og det har ikke været nødvendigt at benytte nogle af de hjælpepakker, som den danske stat har stillet til rådighed, hvilket vi er tilfredse med.”

Ny direktør og ny strategi

Regnskabet er det første for Stibo-koncernen med Sten Dyrmose i spidsen for selskabet.

Han tiltrådte for bare to måneder siden og har allerede fremlagt en ny strategi for koncernen.

Den betyder blandt andet, at det er nødvendigt med en markant vækst i alle dele af selskabets forretningsområder.

"Den nye strategi skal kaste tocifrede vækstrater af sig. Vi er ambitiøse med væksten i vores softwareforretning og vi skal ud og sætte et ordentligt aftryk," fortalte Sten Dyrmose i den forbindelse til Computerworld.