Corona-restriktioner får Telenor Danmarks omsætning til at skrumpe: Ramt af lukkede butikker og rejserestriktioner

Telenor Danmark kommer ud af 2020 med milliardomsætning, der skrumper en anelse. Strenge restriktioner under corona fik salget af mobiltelefoner i de fysiske butikker til at falde samtidig med, at forbruget af roaming i udlandet tog et større dyk.

Artikel top billede

(Foto: Telenor/PR)

Coronakrisen hærgede i store dele af 2020, og det sætter sit præg på Telenor Danmarks årsregnskab.

Væksten i omsætningen erstattes med et fald på to procent. Toplinjen ender på 3,690 milliarder kroner i modsætning til 2019, hvor tallet lød på 3,775 milliarder.

Driftsresultatet når imidlertid nye højder, da tallet steg fra 817 millioner kroner til 869 millioner sidste år, hvilket svarer til 24 procent af omsætningen. Denne stigning er et resultat af omkostningsforbedringer, lyder det.

Når alle udgifter og skat er trukket fra, så ender bundlinjen på 606 millioner kroner, hvilket er godt 200 millioner mindre end året forinden, hvor det endte på 818 millioner.

"Omsætningen er primært ramt af lavere omsætning fra roaming på grund af rejserestriktioner i forbindelse med covid-19," fremgår det i regnskabet.

På grund af den omfattende nedlukning af det danske samfund, hvor borgerne i højere grad har befundet sig derhjemme, er roaming-forbruget i Danmark også faldet, lyder det.

Samtidig betød butiksnedlukninger under pandemien, at teleselskabet ikke solgte mobiltelefoner i samme tempo som tidligere.

Hentede nye mobilkunder

Det lykkedes teleselskabet at bringe nye mobilkunder ind i folden i løbet af 2020.

Det samlede antal mobilkunder steg med to procent fra 1,637 millioner til 1,675 millioner i 2020.

Antallet af bredbåndskunder stod imidlertid stille i forhold til året forinden, hvor antallet også lød på 107.000 kunder.

På de indre linjer, så blev Telenor Danmark en slankere organisation rent mandskabsmæssigt i 2020.

Antallet af medarbejdere faldt fra 1.329 i 2019 til 1.238 ansatte i 2020, hvilket er en nedgang på godt 90 ansatte.

Telenor Danmark understreger ligeledes i regnskabet, at der er meget pres på priserne i det danske telemarked.

Sidste uge fortalt selskabets administrerende dirketør, Lars Thomsen, at han ville væk fra evinde priskrige og i stedet satse på at udvikle nye forretningsområder omkring teleforretningen.

Lars Thomsen kaldte til Børsen tilgangen for en ‘udfordrer-strategi,’ hvor selskabet vil udfordre både konkurrenterne og sig selv.

Telenor kalder planen for ‘Reimagine,’ og den indebærer satsninger på it-sikkerhed, IoT, bredbånd og andre løsninger og services, der lægger sig rundt om selve teleforretningen.

“Min opgave er at forny og fremtidssikre Telenor Danmark. Jeg tror på, at om tre, fem eller ti år så vil Telenor stadig sætte master op, købe spektrum, sælge mobilabonnementer og mobiltelefoner og servicere kunder. Men måden, vi gør det på, vil være fundamentalt anderledes,” sagde Lars Thomsen til avisen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil