Lenovo bliver officiel trøjesponsor for den italienske fodboldklub Inter: Har indsamlet mere end 100 millioner GPS-datapunkter og 60 millioner spillerdatapunkter

Kinesiske Lenovo bliver officiel trøjesponsor for den italienske fodboldklub Inter, der har Christian Eriksen på kontrakt. Lenovo har som partner siden 2019 blandt andet gjort det muligt for Inter at indsamle mere end 100 millioner GPS-datapunkter og 60 millioner spillerdatapunkter.

Artikel top billede

Fodboldfeberen er måske nok ebbet langsomt ud efter et EM, der som bekendt blev vundet af støvlelandet Italien.

Men det afholder ikke Kinesiske Lenovo for at satse stort på, at der også vil være masser af interesse for italiensk fodbold i næste sæson.

Lenovo har nemlig indgået en aftale med den italienske storklub FC Internazionale Milano (Inter), der indebærer, at Lenovos logo fremover vil være at finde på Inters spillertøjer.

Det skriver Lenovo i en meddelelse til Computerworld.

Aftalen markerer, at Lenovo og Inter udvider deres partnerskab, som går tilbage til 2019.

Siden da har Lenovo været Inters officielle globale teknologipartner med ansvar for at klubbens digitale faciliteter, herunder at udstyre både Inters Suning Training Center i Appiano Gentile og hovedkvarteret med smart teknologi.

100 millioner GPS-datapunkter og 60 millioner spillerdatapunkter

I nutidens fodbold skal der en del teknologi og it til at konkurrere med om pokalerne - sådan en som Inter med danske Christian Eriksen på holdet netop har vundet i seneste sæson af den bedste italienske fodboldrække Serie A.

Lenovo har blandt andet leveret servere, datalagring, laptops, skærme og andet digitalt tilbehør til klubben. I løbet af de sidste to år er der blevet indsamlet mere end 100 millioner GPS-datapunkter og 60 millioner spillerdatapunkter.

De regerende italienske mestre, der i alt har vundet 19 mesterskaber, har i samarbejde med Lenovo digitaliseret sine historiske arkiver og dokumenter i Lenovos Media Asset Management-system, der indeholder 400 terabyte lagerplads og kan gemme godt 50.000 timers digital video.

Her bliver også indsamlet og analyseret på spillerdata, hvor spillerne under træningskampe er udstyret med GPS-enheder, der indsamler data om deres helbred, spillestil, hastighed, position, anstrengelsesniveau samt overordnede holdindsats.

Resultaterne af disse analyser bruges efterfølgende i den taktiske del af spillet til både træning og officielle kampe.

Det skal gerne lede til, at Inter også i de næste sæsoner kan konkurrere på allerhøjeste niveau.

"Vi har en stålsat vision om at gøre smart teknologi tilgængelig for alle og er ivrige efter at fortsætte med at styrke vores partnerskab med Inter, så de via deres digitale transformation kan blive en fremtidens klub til næste generation af fans og samfundet som helhed," lyder det fra Luca Rossi, president of intelligent devices group hos Lenovo.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S