Kinesiske tech-giganter tester helt ny digital valuta

Kina planlægger at udrulle en ny statslig digital valuta, der går under navnet det digitale yuan. Den nye valuta kan udgøre en trussel mod landets private fintech-giganter, men ifølge en amerikansk avis bliver selskaberne alligevel nødt til at bidrage til udrulningen.

Artikel top billede

(Foto: Photo by Carlos Muza on Unsplash)

De kinesiske myndigheder planlægger at udrulle en ny statslige kontrolleret digital valuta, der populært omtales som "den digital yuan".

Det skriver Wall Street Journal.

Den nye digitale yuan, der i disse dage testes af Peoples Bank of China bliver udviklet til brug i forbindelse med betaling i detailhandlen, og det skal være mulig at anvende på tværs af forskellige teknologiplatforme.

Udrulningen sker ifølge Wall Street Journal i samarbejde tech-giganterne Tencent, der står bag besked-appen WeChat, og Albibas fintech-selskab, Ant Group.

Testes i 10 forskellige byer

De to kinesiske selskaber gennemfører allerede i dag test med den nye valuta i 10 kinesiske byer, og dermed står de i et dilemma, fordi den nye statslige valuta kan komme til at udgøre en trussel mod selskabernes egne betalingstjenester, som i dag bruges af de fleste af Kinas 1,4 milliarder indbyggere.

Ifølge Wall Street Journal har de to kinesiske selskaber dog ikke noget reelt valg, og derfor er den bedst løsning for dem at forsøge at påvirke udviklingen af den nye valuta.

”For Ant og Tencent er det risikabelt at understøtte udviklingen af den digital yuan, men det er endnu mere risikabelt at stille sig ud på sidelinjen,” siger Eswar Parad, tidligere chef for internationale valutafond IMF, til Wall Street Journal.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension