Net-brugere foretrækker indkøb fremfor sex

Nu er der mere sport i at jage tilbud end at finde nøgne damer på internettet. Porno og sex udgør kun fem procent af alle søgninger, mens indkøbsrelaterede søgninger er steget med 86 procent gennem de seneste syv år.

Nu er det officielt: Shopping er bedre end sex. I hvert fald når det handler om at søge på nettet. Det viser en amerikansk undersøgelse, der netop er udgivet som bog.

Bag undersøgelse og bog står Amanda Spink og Bernard J. Jansen, der er to estimerede professorer fra henholdsvis University of Pittsburgh og Pennsylvania State University.

I 1997 udgjorde sex og porno 20 procent af alle søgninger på nettet, men det tal er nu skrumpet ind til knapt fem procent.

Handel steget med 86 procent
Til gengæld er søgning efter handel, både e-handel og i den virkelige verden, steget med 86 procent i løbet af de seneste syv år.

Tilsyneladende er vi frisindede europæere ikke nær så meget for at opgive det frække indhold på internettet.

- Tallet er lidt højere i Europa - nemlig mellem otte og 10 procent, men når man sammenligner, er det dog kun en lille procentdel. Folk bruger nettet mere som et værktøj i hverdagen end som et underholdningsmedie, siger Amanda Spink til Associated Press.

Dovne søgere

Bogen hedder "Web Search: Public Searching of the Web", og den går i dybden med menneske/maskine-relationer i forbindelse med søgning på nettet.

Der er både teori, forskellige undersøgelser og analyser af resultaterne i bogen.

Researchen går seks-syv år tilbage, hvor søgninger på nettet var på et noget tidligere stadie end i dag.

I en af undersøgelserne har Spink og Jansen samlet tusindvis af anonyme søgesessioner ved stikprøver ud af en sammenlagt mere end en million søgninger.

De to forskere undersøgte hvilke og hvor mange søgetermer, der blev brugt og hvor langt, der blev klikket videre for at få den ønskede information. Og det var ikke langt.

- Søgningerne tager under fem minutter, og folk kigger kun på den første side med søgeresultater, fortæller Amanda Spink.

Begejstring er dalende

En af forklaringerne på den faldende mængde porno-søgninger, er, at nyhedsværdien er gået af internettet.

Vi er ikke længere begejstrede for bare at være online, mener en cyberspace-forsker fra University of Toronto, der sammenligner med 1950´erne, hvor mange familier fik bil første gang..

De fleste med bil er ikke længere oppe at køre over at køre, men vil bare fra A til B nemt og hurtigt.

Og det gælder også på nettet. Folk har nemlig ikke tålmodighed til at lede længe efter noget på nettet.

Men hun medgiver dog, at folk har en tendens til at bruge længere tid på at søge, når det gælder porno - og man er mere villig til at søge dybere.

Amanda Spink er overrasket over, hvor lidt energi søgemaskinebrugere orker at bruge.

- Du får hundredtusindvis af resultater, hvis du blot søger på nogle få ord. Jeg tror ikke, at folk har nok træning i at bruge søgemaskinerne konstruktivt, mener Amanda Spink.


Relevant link

Omtale af professor Amanda Spink og bogen hos University of Pittsburgh

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S