Efter beskyldninger: Facebook er villig til at lade tilsyn kigge ned i algoritme-maskinrummet

Efter hård kritik af Faccebooks prioritering af profit frem for brugersundhed er SoMe-giganten åben for en større tilsynsgennemgang.

Artikel top billede

(Foto: Foto: Anthony Quintano, CC BY 2.0)

En talsmand fra Facebook melder nu ud, at den sociale medie-gigant er villig til at underlægge sig et gennemgribende tilsyn, for at sikre at Facebooks algoritmer ikke skader brugere.

Algoritmerne "bør tages til ansvar, om nødvendigt ved regulering, så folk kan se, at hvad vores systemer siger, de bør gøre rent faktisk også er det der sker," udtalte Facebooks vicepræsident Nick Clegg på CNN i søndags.

Det skriver Bloomberg.

Clegg tilføjede i øvrigt, at Facebook er åben for at ændre en bestemmelse i en amerikansk lov fra 1996, der i dag isolerer virksomheder fra ansvaret for, hvad brugerne lægger op på virksomhedens platform.

Udtalelserne kommer efter at flere beskyldninger og lækkede dokumenter har fået Facebook i offentlighedens søgelys.

Det hele startede med en at whistlebloweren Frances Haugen, der er tidligere produktionschef for Facebook, beskyldte SoMe-platformen for bevidst at præsentere brugere for skadelig indhold, for at lave højest mulig profit.

En påstand hun i første omgange anonymt bakkede op af en række dokumenter, som havde taget med sig idét hun forlod koncernen.

Senere stod Haugen frem med navn, og fortalte om sine bekymringer og hvad hun havde oplevet i hendes tid hos Facebook til et panel i Senatets handelsudvalg.

Ved at dele disse har Haugen nu banet vejen for, at lovgivere nu overvejer at stramme lovgivningen for at regulere den sociale medie-gigant.

Senator Amy Klobuchar udtalte også i søndags til CCB om sagen:

"Ved hvert hjørne, du runder, er der tech-lobbyister med penge, som de kaster rundt i byen, der får lovgivere til at lytte til dem i stedet for at lytte til fakta."

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S