Efter beskyldninger: Facebook er villig til at lade tilsyn kigge ned i algoritme-maskinrummet

Efter hård kritik af Faccebooks prioritering af profit frem for brugersundhed er SoMe-giganten åben for en større tilsynsgennemgang.

Artikel top billede

(Foto: Foto: Anthony Quintano, CC BY 2.0)

En talsmand fra Facebook melder nu ud, at den sociale medie-gigant er villig til at underlægge sig et gennemgribende tilsyn, for at sikre at Facebooks algoritmer ikke skader brugere.

Algoritmerne "bør tages til ansvar, om nødvendigt ved regulering, så folk kan se, at hvad vores systemer siger, de bør gøre rent faktisk også er det der sker," udtalte Facebooks vicepræsident Nick Clegg på CNN i søndags.

Det skriver Bloomberg.

Clegg tilføjede i øvrigt, at Facebook er åben for at ændre en bestemmelse i en amerikansk lov fra 1996, der i dag isolerer virksomheder fra ansvaret for, hvad brugerne lægger op på virksomhedens platform.

Udtalelserne kommer efter at flere beskyldninger og lækkede dokumenter har fået Facebook i offentlighedens søgelys.

Det hele startede med en at whistlebloweren Frances Haugen, der er tidligere produktionschef for Facebook, beskyldte SoMe-platformen for bevidst at præsentere brugere for skadelig indhold, for at lave højest mulig profit.

En påstand hun i første omgange anonymt bakkede op af en række dokumenter, som havde taget med sig idét hun forlod koncernen.

Senere stod Haugen frem med navn, og fortalte om sine bekymringer og hvad hun havde oplevet i hendes tid hos Facebook til et panel i Senatets handelsudvalg.

Ved at dele disse har Haugen nu banet vejen for, at lovgivere nu overvejer at stramme lovgivningen for at regulere den sociale medie-gigant.

Senator Amy Klobuchar udtalte også i søndags til CCB om sagen:

"Ved hvert hjørne, du runder, er der tech-lobbyister med penge, som de kaster rundt i byen, der får lovgivere til at lytte til dem i stedet for at lytte til fakta."

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S