Danskere er ret populære, når amerikanske it-virksomheder skal have besat deres europæiske topstillinger. Senest har HP hyret Sten Mortensen til at sikre, at den europæiske printdivision vokser hurtigere end markedet.
Skærmproducenten Viewsonic har desuden ansat Jan Jensen til stillingen som administrerende direktør for Viewsonic Europe. I sit nye job skal Jan Jensen forestå den strategiske ledelse og forretningsudvikling i Europa.
Amerikanerne kan i øvrigt også finde ud af at fyre danske ledere. Eksempelvis er Peter Perregaard, der var den højst rangerende dansker i Oracle og Kasper Rørsted, der var den højst placerede dansker i HP, begge blevet fyret på gråt papir inden for det sidste års tid.
En central rolle
? Jan Jensens lederskab vil være central i vores indsats for at videreudvikle Viewsonics brand på både business-to-business og konsumentmarkedet, udtaler James Chu, Viewsonics formand og administrerende direktør.
Jan Jensen, der har en uddannelse som cand. merc., afløser som direktør for ViewSonic Europe Christopher Franey, som tidligere i år blev udnævnt til chef for ViewSonic Americas.
I Hewlett-Packards europæiske organisation bliver Sten Mortensen ansvarlig for udvikling og effektivisering af HP?s markedsmodel for hele Europa, Mellemøsten og Afrika (EMEA).
Sten Mortensen, der har været i HP siden 1998, skal udvikle og effektivisere HP?s såkaldte go-to-market-model, som dækker over de forskellige måder, HP adresserer sine kunder på gennem for eksempel salgspartnere og egen salgsstyrke. Hans titel bliver direktør for strategiplanlægning, HP EMEA.
Stillingen får han efter at have stået bag HP?s succes på det danske printmarked de seneste fire år. Målet med den nye stilling er at sikre, at HP vokser hurtigere end markedet, og at kundernes tilfredshed bliver bedre.
? Sten Mortensen har gjort et kolossalt stort stykke arbejde for HP?s danske printdivision og jeg glæder mig til at byde ham velkommen i vores EMEA-gruppe, udtaler Walther Thygesen, der er vicedirektør for HP's salg og marketing i Europa, Mellemøsten og Afrika, EMEA.
Sten Mortensen ser især tre hovedudfordringer i sit nye job; opdyrkning af nye markeder, den rette salgs- og omkostningsstruktur og et øget fokus på kundetilfredshed:
Han begynder omgående i sit nye job, men fortsætter som chef for den danske printdivision, indtil der er fundet en afløser.