De danske skoleledere dybt utilfredse med Aula: Spilder tiden, fungerer ikke godt og understøtter ikke skolernes behov

Skolernes kommunikationsplatform Aula, får endnu engang massiv kritik fra brugerne. Det er spild af tid og ikke særligt velfungerende, lyder det fra Skolelederforeningen, der undrer sig over, at kritikken ikke bliver fulgt hos Kombit.

Artikel top billede

(Foto: Unsplash)

Tre år efter folkeskolerne landet over tog Aula i brug som afløser for Forældreintra, er der stadig massive problemer med platformen.

Det viser en rundspørge som Kombit, der er kommunernes it-fællesskab, har foretaget blandt landets skoleledere, skriver Politiken.

På en skala fra et til fem er skolelederne blevet bedt om at svare på funktionaliteten i systemet, og her scorer Aula helt ned til 1,8. Kombit oplyser dog til Computerworld, at den samlede scorer blandt skolelederne ender på 2,3.

Det er ifølge formand for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, et udtryk for, at Kombit og Netcompany, der står bag platformen, slet ikke har lyttet til kritikkken.

"Skolelederne er grundlæggende trætte af at have et system, der burde gøre deres arbejde nemmere, men i praksis ender med at gøre det omvendte. Det spilder deres tid, og det er ikke særlig velfungerende. Og så er det næsten grinagtigt, hvor lange udsigter der er til at få implementeret de forbedringer, der kunne gøre det lettere at arbejde med," siger han til avisen.

Det er langt fra første gang, Skolelederforeningen præsenterer sin kritik af systemet. I januar viste en lignende undersøgelse, at skolelederne gerne så en række markante ændringer.

"Vi havde en forventning om, at Aula ville være et tidssvarende digitalt værktøj. Men her efter et år må vi sande, at det ikke er tilfældet. Skolelederne oplever hverken, at Aula er tidssvarende eller enkelt, og det understøtter slet ikke skolens behov for kommunikation og samarbejde," lød det dengang fra Claus Hjortdal i en meddelelse.

Truede med at finde ny leverandør

Computerworld kunne tidligere på året afsløre, at Kombit har truet Netcompany med at finde en anden leverandør til Aula.

Kombit mente, at Netcompany tog en alt for høj pris for driften af systemet i forhold til, hvad de to parter havde aftalt. En kritik som Netcompany senere pure afviste i Computerworld.

De to parter endte med at indgå en ny aftale og lagde dermed stridigheden om prisen på hylden.

Annonceindlæg fra Publicis Sapient

Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S