Net-beredskab halter efter fyrværkeribrand

Det offentlige Kolding har i ringe grad formået at bruge nettet til at informere borgerne om fyrværkerikatastrofen. Mens omstillingsbordene gløder af opringninger fra bekymrede koldingensere, er hjemmesiderne hos Kolding Politi og Kolding Sygehuse blanke for informationer. Til gengæld er Kolding Kommune i høj grad med på nettet.

Når alt går op i røg, og telefonerne brænder sammen, er nettet ofte den nemmeste og hurtigste måde at holde offentligheden informeret på.

Men i Kolding skal man lede længe efter myndigheders og sundhedsvæsenets net-baserede information om branden på N.P. Johnsens Fyrværkerifabrik, selv om koldingenserne er sultne efter oplysninger.

Hverken Kolding Politi eller Kolding Sygehus har nogen informationer overhovedet om branden på deres hjemmesider.

Borgere kimer politiet ned

Til gengæld har Kolding Kommune en del information på sin hjemmeside, og den stammer fra politiet.

Kolding Politi vil i kampens hede ikke fortælle, hvorfor der ikke er nogen informationer på hjemmesiden. Det skyldes, at der for meget tryk på telefon-linierne hos politiet, hvor folk ringer ind for at få svar på spørgsmål.

- Du må forstå, at vi har andet at tage os til. Vi kan ikke blokere linjen for at svare på spørgsmål, siger den betjent, som Computerworld Online fanger hos Kolding Politi.

Og netop dér ligger hunden begravet. I mange tilfælde ringer folk, fordi de ikke kan få meget at vide på anden vis. Dermed kan bekymrede borgere i princippet blokere for opkald fra andre borgere - i nød.

Kolding Politi har i forbindelse med branden haft problemer med overbebyrdede telefonliner.

Manglende mandskab

På Kolding Sygehus' hjemmeside er branden ikke nævnt med et ord. På sygehuset bruger man nemlig slet ikke hjemmesiden til daglig information.

Og for at føje spot til skade er hele den afdeling, der tager sig af informationen på Kolding Sygehus' hjemmeside, på kursus.

Det betyder, at ingen medarbejdere på sygehuset er i stand til at opdatere siden, så koldingenserne for eksempel nemt kunne se symptomerne på røgforgiftning. Eller hvordan de skal forholde sig, hvis slægtninge i området omkring branden er blevet såret.

Ifølge receptionist på Kolding Sygehus, Ragnhild Ravnskær-Madsen, har der været massivt pres på telefonlinierne, siden branden opstod.

- Vi har fået utroligt mange opkald. Jeg ved ikke præcist, hvor mange. Men det har været voldsomt. Mange ringer for at høre, om deres slægtninge er blevet indlagt og for at høre nærmere, hvis de har familie og venner, der ligger her på grund af branden, siger hun.

Hun tror dog ikke på, at telefonstormet ville have været mindre, hvis der havde været informationer på sygehusets hjemmeside.

- Jeg tror ikke, det hjælper at bruge nettet på den måde. Folk vil ringe alligevel, mener hun.

Oplysninger giver ro

Kolding Kommune var hurtig til at få lagt en del information ud på sin hjemmeside. Kommunen har efter branden brød ud oprettet en kommandocentral, hvor meldingerne om brandens udvikling kommer fra politiet.

Derudover er der kommunens hjemmeside mange praktiske oplysninger om alle de områder i Kolding, der er påvirket af branden. Lukninger af skoler, brev fra borgmesteren, information om borgermøder og meget mere.

Det er bestemt af kommunens beredskabsplaner, som også ligger på nettet.

Informationschef i Kolding Kommune, Lis Hornø Petersen, er tilfreds med kommunens hjemmeside.

- Vi tager et skridt af gangen, og så må vi evaluere indsatsen bagefter, siger hun.

Kommunen har desuden oprettet en hotline, hvor berørte borgere kan henvende sig, ligesom kommunen har oprettet et kontor på rådhuset, hvor borgerne kan komme ind fra gaden og få svar på spørgsmål.

- Det er mit indtryk at der er ro og besindighed. Vi ser ikke de mest kriseramte borgere, men der er en rolig og fattet stemning, siger Lis Hornø Petersen.

Relevante links

Kolding Kommune

Kolding Sygehus

Kolding Politi

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

    Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

    Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Softwareudviklere til Cyberdivisionens HR-systemer og Applikationer i Ballerup

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Midtjylland

    IT-Forsyningen I/S

    Leder af serverteam

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S