Vejret spiller en stor rolle og gør at selv velkendte ruter pludseligt bliver krydret med nye udfordringer. Samtidigt ser alle effekterne fantastisk ud.

Anmeldelse: Den mest fuldendte digitale bildrøm til dato

Forza Horizon-serien tager denne gang turen til Mexico, forfiner alle de gode takter fra sidst og cementerer sin plads som den bedste arkaderacer på markedet.

Det har taget Microsoft mange år at finde deres egen plads i spilbranchen. Godt nok har Xbox-konsollerne lige fejret deres 20 års fødselsdag, men konsol-successen var på ingen måde sikret fra dag et. Alligevel er successen med tiden blevet cementeret, og Forza-serien er et af de bedste eksempler hvor meget gigantens spilsatsning har ændret sig.

Da det første Forza Motorsport blev lanceret tilbage i 2005 var det allerede fra starten et helt igennem solidt bilspil, der dog på samme tidspunkt nød den tvivlsomme ære af også at være et direkte modsvar til Sony. Hvis der var en regelbog der forskrev hvordan man gjorde en konsol populær, ville denne nemlig også have fortalt at enkelte genrer var essentielle for succes. Således var Forza Motorsport, uanset dets mange kvaliteter, også et spil der til dels eksisterede for at sende bolden tilbage på Sonys banehalvdel.

Siden da er der sket meget for Xbox-konsollerne og ligedes for Forza-serien, der måske nok startede som ambitiøs udfordrer til tronen, men sidenhen har udviklet sig til det mest ambitiøse, velspillende og omfattende bilspil på konsol. Det samme gælder Forza Horizon der oprindeligt måske nok var tænkt som en mindre ambitiøs aftapning, men sidenhen har vokset sig potentielt mere populær end hovedserien.

I Forza Horizon har det altid været den åbne verden, friheden til at vælge sin egen vej frem og de billedskønne omgivelser der har fungeret som attraktionen, og selv om man skulle tro den formular på det nærmest var blevet perfektioneret med Forza Horizon 4 fra 2018, har udvikleren Playground Games overgået sig selv med serien femte udgivelse.

Lokationen er denne gang blevet flyttet til Mexico, der med sine billedskønne omgivelser og varierede natur her præsenteres som et mekka for alle med benzin i blodet. Man gives dog ikke mange sekunder til at fordøje det hele, og i stedet kastes man bogstaveligt ud i sit første ræs, med en firhjulstrækker båret af en faldskærm og ordre om at trykke speederen i bund.

Og lige netop det tempo er et man bliver nødt til at vænne sig til hvis man planlægger at fordybe sig i Forza Horizon 5, for der skrues aldrig rigtig ned. Et persongalleri der hurtigt bliver utåleligt at høre på (ordforrådet består primært at varianter af ”Ya brah!”) lærer man hurtigt at ignorere, men spillets mange systemer har så travlt med at kaste konkurrencer, muligheder, multiplayer-ræs, skattejagter og meget mere efter dig, at man nærmest undrer sig over spillet ikke udelukkende sælges med en kasse Red Bull ved siden.

Det kommer dog alt sammen fra et godt sted, og når man først har lært at filtrere det hele og nyde det i eget tempo, lukkes man ind i en af de mest fornøjelige, åbne spilverdner i nyere tid. Uanset hvordan man ønsker at nyde de virtuelle veje og sortimentet af drømmebiler, er her altid noget at give sig til, og ofte også adskillige varianter af lige præcis den slags konkurrence man ønsker at bruge tiden på.

Udviklers overskud og evner demonstreres potentielt bedst via den fuldstændigt strømlinede integration af multiplayer, hvor events automatisk generes løbende, indgår på samme måde som alle de andre muligheder på spillets verdenskort, og kan deltages i ved blot at køre til bestemt lokation, hvorefter spillet tager sig af resten. Det fungerede stort set på samme måde i seriens forrige kapitel, men mulighederne er denne gang flere og mere varieret. Der fungerer aldeles upåklageligt og er sat så godt sammen at alle andre udviklere bør nærstudere det og tage ved lære.

Hele oplevelsen rundes af en aldeles overdådig grafisk indpakning, der som få andre smider om sig med afsindige grafiske detaljer uden på noget tidspunkt at tabe pusten. Hele denne anmeldelse kunne være brugt på at beskrive den detaljegrad hver enkelt bil er blevet genskabt med, men det havde ikke kun været kedeligt, men havde heller ikke givet plads til at nævne de lige så imponerende omgivelser.

Den digitale genskabelse af Mexico er enorm, varieret og fyldt med drømmelignende omgivelser der blot venter på at blive udforsket. Som om det ikke var nok til at få fladskærmen på overarbejde, har Playground Games fyldt på med fire forskellige sæsoner der med hvert deres vejr og forhold, maler det hele med nye farver og effekter.

Det hele ser så afsindigt imponerende ud at man fra tid til anden føler sig nødsaget til at stoppe op og blot nyde det hele. Særligt Xbox Series X eller PC-ejere med en V8-motor af et grafikkort, bliver forkælet og ikke kun er Forza Horizon 5 det flotteste bilspil til dato, det kunne også debatteres at det er det flotteste spil til dato.

Forza Horizon 5 er den ultimative arkaderæser hvis man selv ønsker at planlægge sin tur gennem de mest billedskønne omgivelser man kan forstille sig, men en bilsamling der ville få selv Jay Leno til at græde, og det mest finpudsede gameplay man kan forstille sig. Det fungerer på alle parametre og overbeviser i alle kanter og leder med dets skyhøje kvaliteter. Seriøse simracere vil ikke få meget ud af det, men alle er man mere til speederen i bund og åbne motorveje uden ende, er her årets bedste spiloplevelse.