Danskerne fravælger apps for at beskytte privatlivet: Hver fjerde siger altid nej til at give apps adgang til mobiltelefonens indhold

Danskernes skepsis overfor apps vokser, viser en ny undersøgelse. Vi sætter i stigende grad begrænsninger for de apps, vi bruger, eller også fravælger vi helt at bruge dem. Og brugen af sociale medier falder.

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Danskerne vælger i stigende grad at sætte hegn op for deres digitale privatliv. Stadig flere af os begrænser apps adgang til billeder, lokationsmateriale og andet indhold på vores smartphones.

Det viser Deloittes årlige undersøgelse ’Digital Consumer Trends’.

”Virksomheder bør tage højde for de nye strømninger, der løber blandt de digitale forbrugere. Det får betydning for den data, forbrugerne deler og dermed den data, virksomhederne kan navigere ud fra”, siger partner Frederik Behnk fra Deloitte.

Undersøgelsen viser, at hver fjerde danske altid afviser at give apps tilladelse til mobiltelefonens indhold. Til sammenligning gælder det cirka hver sjette nordmand og svensker.

Hver fjerde skandinav har sågar fravalgt en social medieplatform i løbet af det seneste år. Ud af den gruppe begrundede knap hver sjette det med bekymringer over digitalt privatliv.

Cirka hver syvende forklarede, at de droppede det sociale medie fordi de ikke vidste, hvordan andre mennesker brugte deres data.

Brugen af sociale medier falder

Op til 2020 flokkedes danskerne på de sociale medier. For første gang i flere år går det nu den anden vej.

Mens 65 procent af danskerne var på de sociale medier en gang om dagen i 2020, faldt det til 58 procent i 2021.

Ældre mænd sætter flest begrænsninger op

Undersøgelsen viser også, at mænd håndhæver begrænsningerne oftere end kvinder. 44 procent af mændene begrænser app-adgange enten altid eller halvdelen af tiden. Det samme gør sig gældende for 39 procent af kvinderne.

Samtidig sætter den ældre generation oftere begrænsninger op end den yngre. Blot hver tiende unge mellem 18 og 24 år begrænser apps adgang til indholdet, mens det gør sig gældende for cirka hver fjerde mellem 65 og 75 år.

Når det kommer til helt at droppe sociale medier, er tendensen den samme på tværs af alder.

”Det er overraskende, at både danskere, nordmænd og svenskere er begyndt at fravælge sociale medier for første gang i flere år. Hvorvidt det er et tegn på, at vi generelt bevæger os væk fra sociale medier for alene at beskytte vores digitale privatliv, siger undersøgelsen dog ikke noget om”, siger Frederik Behnk.

Deloittes Digital Consumer Trends 2021omfatter 33.150 respondenter fra 20 lande på fem kontinenter. Den skandinaviske del rummer 4.000 respondenter i alderen 18 til 75 år, heraf 1.000 danskere.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S