Danskerne fravælger apps for at beskytte privatlivet: Hver fjerde siger altid nej til at give apps adgang til mobiltelefonens indhold

Danskernes skepsis overfor apps vokser, viser en ny undersøgelse. Vi sætter i stigende grad begrænsninger for de apps, vi bruger, eller også fravælger vi helt at bruge dem. Og brugen af sociale medier falder.

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Danskerne vælger i stigende grad at sætte hegn op for deres digitale privatliv. Stadig flere af os begrænser apps adgang til billeder, lokationsmateriale og andet indhold på vores smartphones.

Det viser Deloittes årlige undersøgelse ’Digital Consumer Trends’.

”Virksomheder bør tage højde for de nye strømninger, der løber blandt de digitale forbrugere. Det får betydning for den data, forbrugerne deler og dermed den data, virksomhederne kan navigere ud fra”, siger partner Frederik Behnk fra Deloitte.

Undersøgelsen viser, at hver fjerde danske altid afviser at give apps tilladelse til mobiltelefonens indhold. Til sammenligning gælder det cirka hver sjette nordmand og svensker.

Hver fjerde skandinav har sågar fravalgt en social medieplatform i løbet af det seneste år. Ud af den gruppe begrundede knap hver sjette det med bekymringer over digitalt privatliv.

Cirka hver syvende forklarede, at de droppede det sociale medie fordi de ikke vidste, hvordan andre mennesker brugte deres data.

Brugen af sociale medier falder

Op til 2020 flokkedes danskerne på de sociale medier. For første gang i flere år går det nu den anden vej.

Mens 65 procent af danskerne var på de sociale medier en gang om dagen i 2020, faldt det til 58 procent i 2021.

Ældre mænd sætter flest begrænsninger op

Undersøgelsen viser også, at mænd håndhæver begrænsningerne oftere end kvinder. 44 procent af mændene begrænser app-adgange enten altid eller halvdelen af tiden. Det samme gør sig gældende for 39 procent af kvinderne.

Samtidig sætter den ældre generation oftere begrænsninger op end den yngre. Blot hver tiende unge mellem 18 og 24 år begrænser apps adgang til indholdet, mens det gør sig gældende for cirka hver fjerde mellem 65 og 75 år.

Når det kommer til helt at droppe sociale medier, er tendensen den samme på tværs af alder.

”Det er overraskende, at både danskere, nordmænd og svenskere er begyndt at fravælge sociale medier for første gang i flere år. Hvorvidt det er et tegn på, at vi generelt bevæger os væk fra sociale medier for alene at beskytte vores digitale privatliv, siger undersøgelsen dog ikke noget om”, siger Frederik Behnk.

Deloittes Digital Consumer Trends 2021omfatter 33.150 respondenter fra 20 lande på fem kontinenter. Den skandinaviske del rummer 4.000 respondenter i alderen 18 til 75 år, heraf 1.000 danskere.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S