Voldsomme prisstigninger på forsikring mod cyberangreb på vej - og dækningen bliver samtidig ringere

Forsikringsselskaberne varsler voldsomme prisstigninger og forringede vilkår for forsikringer mod cyberangreb. Det skyldes, at it-kriminaliteten er i markant vækst og giver selskaberne store underskud på dækningen.

Artikel top billede

(Foto: Michael Dziedzic)

Danske virksomheder er i stigende grad ofre for it-kriminalitet.

Nu bliver de også ramt af, at prisen på forsikringer mod cyberangreb vil vokse med flere hundrede procent, og samtidig bliver forsikringsvilkårene forringet. Det skriver Finans.

Sådan er vurderingerne fra flere forsikringsdirektører og -mæglere, som fortæller, at forsikringsselskaberne har store underskud på den type forsikringer.

“For hver gang vi får 100 kr. i forsikringspræmie, har vi udbetalinger på langt over 200 kr. Det er et blodrødt marked for forsikringsselskaberne. Både i Danmark og globalt, og vi har de seneste fire år haft så store tab, at det ikke længere er sikkert, at vi kan genforsikre os de kommende år,” siger Rasmus Jørgensen, adm. direktør i HDI Danmark, til Finans

Samtidig med prisstigninger vil vi se dårligere dækning og højere selvrisiko, for selskaberne vil have virksomhederne til selv at tage større ansvar for it-sikkerheden.

Nogle virksomheder vil slet ikke kunne tegne en forsikring, fordi de ikke har styr på sikkerheden, lyder vurderingen.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Netcompany A/S

Test Consultant

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger RPA-udvikler til Robotics Operational Center (ROC)

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil