Online-julehandlen buldrer afsted - ny rekord under opsejling

Årets julesalg kan sagtens nå samme niveau som sidste år, hvor corona-nedlukningerne fik netbutikkernes salg til at eksplodere, viser analyse fra Dansk Erhverv. Og måske slå rekorden.

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Netbutikkerne forventede et enormt julesalg sidste år.

Faktisk vurderede 27 procent af netbutikkerne, at salget ville vokse med mindst 50 procent i forhold til 2019, hver tiende regnede med en stigning på 100 procent og 12 procent forventede, at det ville eksplodere med mindst 150 procents vækst.

De høje forventninger blev ikke gjort til skamme, da 8 ud 10 netbutikker efterfølgende vurderede, at forudsigelsen holdt stik.

Trods det vilde julesalg sidste år, vurderer 4 ud af 10 netbutikker i en ny analyse fra Dansk Erhverv, at årets julesalg vil blive endnu højere. Knap hver tredje regner med, at det bliver lavere.

”Jeg sagde sidste år, at jeg aldrig havde set noget lignende, for salget bankede bare af sted. Trods det, så vurderer flertallet af netbutikkerne altså, at salget i år bliver større. Det understreger, at e-handlen holder fast, selvom den fysiske handel er genåbnet,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

I Dansk Erhvervs analyse svarer over halvdelen (59 procent), at salget lever op til forventningerne, mens godt hver tredje (34 procent) oplever det modsatte.

”Det interessante er, at det i høj grad er de butikker, der kun har e-handel, som er mest tilfredse. Det tyder på, at de stigende smittetal har fået en del forbrugere til at rykke mod netbutikkerne. Vi hører også fra butikkerne, at der er kommet ekstra tryk på de sidste dage, hvor smittetallene også er vokset kraftigt,” siger Niels Ralund.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job