Online-julehandlen buldrer afsted - ny rekord under opsejling

Årets julesalg kan sagtens nå samme niveau som sidste år, hvor corona-nedlukningerne fik netbutikkernes salg til at eksplodere, viser analyse fra Dansk Erhverv. Og måske slå rekorden.

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Netbutikkerne forventede et enormt julesalg sidste år.

Faktisk vurderede 27 procent af netbutikkerne, at salget ville vokse med mindst 50 procent i forhold til 2019, hver tiende regnede med en stigning på 100 procent og 12 procent forventede, at det ville eksplodere med mindst 150 procents vækst.

De høje forventninger blev ikke gjort til skamme, da 8 ud 10 netbutikker efterfølgende vurderede, at forudsigelsen holdt stik.

Trods det vilde julesalg sidste år, vurderer 4 ud af 10 netbutikker i en ny analyse fra Dansk Erhverv, at årets julesalg vil blive endnu højere. Knap hver tredje regner med, at det bliver lavere.

”Jeg sagde sidste år, at jeg aldrig havde set noget lignende, for salget bankede bare af sted. Trods det, så vurderer flertallet af netbutikkerne altså, at salget i år bliver større. Det understreger, at e-handlen holder fast, selvom den fysiske handel er genåbnet,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

I Dansk Erhvervs analyse svarer over halvdelen (59 procent), at salget lever op til forventningerne, mens godt hver tredje (34 procent) oplever det modsatte.

”Det interessante er, at det i høj grad er de butikker, der kun har e-handel, som er mest tilfredse. Det tyder på, at de stigende smittetal har fået en del forbrugere til at rykke mod netbutikkerne. Vi hører også fra butikkerne, at der er kommet ekstra tryk på de sidste dage, hvor smittetallene også er vokset kraftigt,” siger Niels Ralund.

BEC

QA coordinator

Region Sjælland

Erhvervsakademi Aarhus

Underviser/konsulent indenfor AI

Midtjylland

Fagligt Fælles Forbund

Konsulent til Medlemskontaktcenter

Sydjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S