Hollandske myndigheder dømmer Apples App Store-gebyrer ulovligt: Beordrer til at ændre praksis omgående

De hollandske myndigheder har fastslået, at Apples metoder i App Store med integrerede betalingsløsninger og høje gebyrer er ulovligt i landet. Konkurrencemyndighederne vil have tech-giganten til at ændre praksis med det samme.

Artikel top billede

Apple bryder konkurrenceloven i Holland.

Det har de hollandske konkurrencemyndigheder netop slået fast, og derfor beder de nu tech-giganten om at ændre sin betalingspolitik på området.

Sagen handler om den udbredte app-butik, App Store, og de gebyrer samt betalingsmuligheder apps har på platformen, skriver Reuters.

Apples praksis baseres på, at app-udviklere skal benytte sig af det integrerede betalingssystem, hvor der skal betales et gebyr på mellem 15 og 30 procent af alle de digitale handler.

Netop denne praksis har fået lovgivere til at løfte øjenbrynene over hele verden, og nu har holland altså taget sit standpunkt i sagen.

De hollandske konkurrencemyndigheder, ACM, igangsatte en undersøgelse i 2019, der skulle kortlægge, om Apples fremgangsmåde var konkurrenceforvridende.

Senere blev undersøgelsen ændret til kun at afdække markedet for dating-apps som eksempelvis Tinder.

"Vi er uenige med ordren udstedt af ACM, og vi har indgivet en appel," oplyser Apple efter fredagens afgørelse.

"Apple har ikke en dominerende position på markedet for software-distribution i Holland, og vi har investeret enorme ressourcer i at hjælp udviklere af dating-apps med at nå brugere og trives i App Store," tilføjer Apple.

Myndighederne har konkluderet, at Apple bryder med landets konkurrecelov. Derfor er selskabet blevet beordret at ændre de forhold i App Store, der gælder for dating-apps-udbydere, lyder det.

Beslutningen gør nu, at udbydere af dating-apps må bruge alternative betalingssystemer.

Samtidig risikerer Apple en bøde på op til 50 millioner euro, eller svarende til 371 millioner kroner, hvis selskabet fejler med at leve op til myndighedernes krav.

Læses lige nu

    Event: Årets CISO 2026

    Sikkerhed | København

    Vi glæder os til at løfte sløret for flere detaljer til denne konference. I mellemtiden kan du tilmelde dig og dermed have tidspunktet reserveret i din kalender.

    22 oktober 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S

    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

    Jeppe Spanggaard

    Pinksky ApS