Hollandske myndigheder dømmer Apples App Store-gebyrer ulovligt: Beordrer til at ændre praksis omgående

De hollandske myndigheder har fastslået, at Apples metoder i App Store med integrerede betalingsløsninger og høje gebyrer er ulovligt i landet. Konkurrencemyndighederne vil have tech-giganten til at ændre praksis med det samme.

Artikel top billede

Apple bryder konkurrenceloven i Holland.

Det har de hollandske konkurrencemyndigheder netop slået fast, og derfor beder de nu tech-giganten om at ændre sin betalingspolitik på området.

Sagen handler om den udbredte app-butik, App Store, og de gebyrer samt betalingsmuligheder apps har på platformen, skriver Reuters.

Apples praksis baseres på, at app-udviklere skal benytte sig af det integrerede betalingssystem, hvor der skal betales et gebyr på mellem 15 og 30 procent af alle de digitale handler.

Netop denne praksis har fået lovgivere til at løfte øjenbrynene over hele verden, og nu har holland altså taget sit standpunkt i sagen.

De hollandske konkurrencemyndigheder, ACM, igangsatte en undersøgelse i 2019, der skulle kortlægge, om Apples fremgangsmåde var konkurrenceforvridende.

Senere blev undersøgelsen ændret til kun at afdække markedet for dating-apps som eksempelvis Tinder.

"Vi er uenige med ordren udstedt af ACM, og vi har indgivet en appel," oplyser Apple efter fredagens afgørelse.

"Apple har ikke en dominerende position på markedet for software-distribution i Holland, og vi har investeret enorme ressourcer i at hjælp udviklere af dating-apps med at nå brugere og trives i App Store," tilføjer Apple.

Myndighederne har konkluderet, at Apple bryder med landets konkurrecelov. Derfor er selskabet blevet beordret at ændre de forhold i App Store, der gælder for dating-apps-udbydere, lyder det.

Beslutningen gør nu, at udbydere af dating-apps må bruge alternative betalingssystemer.

Samtidig risikerer Apple en bøde på op til 50 millioner euro, eller svarende til 371 millioner kroner, hvis selskabet fejler med at leve op til myndighedernes krav.

Læses lige nu

    Event: Årets CISO 2026

    Sikkerhed | København

    Vi glæder os til at løfte sløret for flere detaljer til denne konference. I mellemtiden kan du tilmelde dig og dermed have tidspunktet reserveret i din kalender.

    22 oktober 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

    Mohamed El Haddaoui

    Dafolo A/S

    Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse