Hollandske myndigheder dømmer Apples App Store-gebyrer ulovligt: Beordrer til at ændre praksis omgående

De hollandske myndigheder har fastslået, at Apples metoder i App Store med integrerede betalingsløsninger og høje gebyrer er ulovligt i landet. Konkurrencemyndighederne vil have tech-giganten til at ændre praksis med det samme.

Artikel top billede

Apple bryder konkurrenceloven i Holland.

Det har de hollandske konkurrencemyndigheder netop slået fast, og derfor beder de nu tech-giganten om at ændre sin betalingspolitik på området.

Sagen handler om den udbredte app-butik, App Store, og de gebyrer samt betalingsmuligheder apps har på platformen, skriver Reuters.

Apples praksis baseres på, at app-udviklere skal benytte sig af det integrerede betalingssystem, hvor der skal betales et gebyr på mellem 15 og 30 procent af alle de digitale handler.

Netop denne praksis har fået lovgivere til at løfte øjenbrynene over hele verden, og nu har holland altså taget sit standpunkt i sagen.

De hollandske konkurrencemyndigheder, ACM, igangsatte en undersøgelse i 2019, der skulle kortlægge, om Apples fremgangsmåde var konkurrenceforvridende.

Senere blev undersøgelsen ændret til kun at afdække markedet for dating-apps som eksempelvis Tinder.

"Vi er uenige med ordren udstedt af ACM, og vi har indgivet en appel," oplyser Apple efter fredagens afgørelse.

"Apple har ikke en dominerende position på markedet for software-distribution i Holland, og vi har investeret enorme ressourcer i at hjælp udviklere af dating-apps med at nå brugere og trives i App Store," tilføjer Apple.

Myndighederne har konkluderet, at Apple bryder med landets konkurrecelov. Derfor er selskabet blevet beordret at ændre de forhold i App Store, der gælder for dating-apps-udbydere, lyder det.

Beslutningen gør nu, at udbydere af dating-apps må bruge alternative betalingssystemer.

Samtidig risikerer Apple en bøde på op til 50 millioner euro, eller svarende til 371 millioner kroner, hvis selskabet fejler med at leve op til myndighedernes krav.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S