Margrethe Vestager med opråb: Visse tech-giganter vil hellere æde bøder end at overholde loven

EU's Konkurrencekommissær Margrethe Vestager mener, at visse amerikanske tech-selskaber hellere vil betale bøder end at overholde loven. Sådan lyder meldingen efter, at Apple modtager sin femte millionbøde i træk på hollandsk jord.

Artikel top billede

(Foto: © EU / Lukasz Kobus)

Nogle af de amerikanske tech-giganter vil hellere sluge millionstore bøder end at overholde compliance-reglerne.

Sådan lyder det fra EU-kommissær Margrethe Vestager.

Hun henviser til den strid mellem Apple og den hollandske regering, der pågår i øjeblikket.

I landet er Apples App Store-praksis nemlig blevet dømt ulovli, hvor selskabet ikke tillader tredjeparts betalingsløsning. Derved skal denne praksis ændres før, at selskabet lever op til reglerne.

Men det har Apple nægtet at ændre på, og derfor bliver det ved med at regne med bøder ned over det amerikanske tech-selskab.

Indtil videre er det blevet til fem millionbøder på fem uger. Og de vil fortsætte med at tikke ind, indtil betalingspolitikken ændres.

Bøderne er på fem millioner euro, svarende til 37 millioner kroner.

De hollandske konkurrencemyndigheder har været efter Apple, da det ikke er muligt at betale for abonnementer på dating-apps via andre betalingsløsninger end Apples egen i App Store.

Margrethe Vestager siger nu, at Apples adfærd kan indikere, at sammenlignelige tech-selskaber vil gøre brug af samme metode.

Apples opførsel i Holland er et eksempel på en virksomhed, der forsøger bevidst at omgå reglerne, siger Margrethe Vestager.

"Som vi forstår det, så foretrækker Apple at betale de periodiske bøder i stedet for at overholde reglerne udsted af den hollandske konkurrencemyndighed," siger hun.

Konkurrencemyndighederne i Holland mener, at iPhone-leverandøren misbruger sin dominerende markedsposition.

Apples App Store-betalingspolitik er kommet under lup i flere lande, heriblandt USA.

Apple kræver nemlig 30 procent i kommission, når udviklere sælger apps via App Store

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Lokal IT Støtte på Aalborg Kaserne

    Nordjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Enterprise Architect - Data Intelligence Platform

    Københavnsområdet

    Csis Security Group A/S

    Product Marketing Manager

    Uspecificeret arbejdssted

    KMD A/S

    Product Owner til KMD Nexus

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil