Artikel top billede

(Foto: Unsplash)

Cafeer, restauranter og hoteller skal igen logge deres gæster

Ifølge en ny bekendtgørelse står caféer og restauranter til at blive pålagt at logge deres kunders færden på internettet.

I fremtiden kan alle virksomheder i hotel- og restaurationsbranchen, der tilbyder gratis wifi, igen risikere at skulle logge deres gæster færden på internettet.

Det skriver Version2 med henvisning til en bekendtgørelse, som justitsministeriet netop har haft i høring.

”Vi mener ikke, at det er vores medlemmers opgave at logge de her oplysninger,” siger Kaare Friis Petersen, erhvervsjuridisk chef i brancheorganisationen Horesta, til Version2.

Dette skal logges

Ifølge bekendtgørelsen skal virksomhederne blandt andet registrere brugerens kundenummer, abonnementsnummer samt internetprotokol-adresse, eventuelt portnummer og andre såkaldte identificerende oplysninger.

Derudover skal dere også registreres navn og adresse på abonnenten eller den registrerede, og sidst men ikke mindst skal tidspunktet for adgangen til internettet og dets afslutning også logges.

Den danske hotel- og restaurationsbranche har tidligere været pålagt lignende krav i forbindelse med den såkaldte sessionslogning, der var en del af logningsbekendtgørelsen, men blev afskaffet i 2014.

Tekniskchef i Kviknet og Ewii Bredbånd Yoel Caspersen vurderer overfor, at Version2 at det kan komme til koste virksomhederne i restaurationsbranchen 5.000 – 10.000 kroner at indføre logningen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere