NFT er blevet en kæmpeforretning: I 2021 var der 21.000 procents vækst

Non fungible tokens, også kendt som NFT'er, er brandvarme salgsemner.

Artikel top billede

Der er fut i salget af de kryptoteknologi-baserede digitale aktiver, de såkaldte NFT’er eller Non-Fungible-Tokens.

På bare et år er der oplevet en vækst på 21.000 procent, fra 2020 til 2021, i takt med virksomheder og kendisser og deres følgere har taget teknologien til sig.

Ifølge NFT-dataanalysesiden nonfungible.com er salget af NFT-emner eksploderet til 17 milliarder dollar i 2021 alene.

Det svarer til omkring 115 milliarder kroner og er altså en 210-dobling i forhold til omtrent 550 millioner kroner, der blev omsat året før.

Blandt årets mest opsigtsvækkende handler var i marts 2021, da den digitale kunstner Beeple solgte en NFT ved auktionshuset Christie’s for svimlende 69 millioner dollar.

Nonfungibles tal for NFT-markedet estimeres til at være lavt. Et tidligere estimat fra den danske blockchain-virksomhed Chainalysis lød på 40 milliarder dollar for året, skriver finansmediet CNBC

.

I 2022 har NFT-handlen været tynget af, at den førende NFT-handelsplatform har været udsat for hacker-angreb, med flere stjålne værker til følge.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse