Elon Musk ejer næsten en tiendedel af sit yndlings-sociale medie Twitter - nu går han efter at platformen skal indføre en ny knap

Den glade ejer af et elbilsimperium, et rumfartsselskab og nu også næsten en tiendedel af sit yndlings sociale medie Twitter, Elon Musk, får Twitter-aktien til at skyde i vejret.

Artikel top billede

(Foto: Websummit, CC BY 2.0 / Image by Dan Taylor)

9,2 procent. så meget har milliardæren, elbils- og rumfartsentusiasten Elon Musk købt af det sociale medie Twitter. En platform, som han personligt også er særdeles aktiv på.

Den store mængde aktier har betydet, at Elon Musk har skulle tage stilling til, om han aktivt vil have indflydelse på selskabet i fremtiden.

Aktionærer med over fem procent af ejerskabet, der ikke ønsker aktiv inflydelse, udfylder en kortere formular kaldet 13G til det amerikanske statsagentur U.S. Securities and Exchange Commission.

De, der derimod ønsker en aktiv plads omkring Twitters bord indgiver typisk en længere og mere dybdegående formular, en 13D, inden for 10 dage efter at have købt deres indsats.

Men, som erhvervsmediet Bloomberg skriver, så er der "intet passivt" omkring Elon Musks person. Og selv om han har udfyldt en 13G-formular, så er han alligevel efter at havde nået en andel på 9,2 procent af Twitter gået i gang med at prøve, at påvirke platformen.

Det første han har gjort, er at lave en afstemning - på Twitter - om platforment ikke skal have en redigerings-knap.

Den store andel ser ud til at have skabt interesse om Twitter-aktien, der mandag er skudt i vejret.

Elon Musk er kommet til den næsten tiendedel af Twitter-aktier gennem såkaldte passive investeringer, som betyder, at i stedet for at have købt alle aktierne på én gang, så er det kommet til, ved at han over tid har lagt flere og flere penge i en investeringsforening, der forvalter pengene for investorerne.

Læs mere om Elon Musks Twitter-eventyr her og her.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Defence Tech Denmark hjælper virksomheder med at bringe innovation ind i forsvarssektoren

    Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S