Salg af bærbare computere falder - men omsætningen på salget stiger

Omsætningen for computere der er solgt på verdensplan når nye rekorder, men selve antallet af solgte enheder er faldet siden 2020.

Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon / Niels de Boissezon)

Der blev i første kvartal af 2022 sendt 80,1 million desktops og notebooks rundt til forbrugere på verdensplan. Det svarer til et fald på 3 procent sammenlignet med forrige år ifølge data fra analyse-bureauet Canalys.

Trods faldet, som er det første fald i salg af stationære og bærbare siden 2020, så er omsætningen på computer-salget i første kvartal nået 70 milliarder dollar, svarende til over 470 millarder danske kroner.

Dette skyldes prisstinginger på enhederne, som blandt andet er presset i vejret af chip-mangel og et stigende behov for computere med kraft nok til større og mere krævende opgaveløsning.

Skiller man tallene ad, så faldt forsendelser af bærbare med 6 procent mens stationær-salget voksede med 13 procent.

Det blev Lenovo, der placerer sig i den absolutte top af pc-markedet i årets første kvartal med forsendelser på 18,2 millioner enheder. Dette svarer dog til et fald på 10 procent fra sidste år.

HP kommer på andenpladsen med 15,8 millioner solgte enheder - et fald på næsten 18 procent. Og tredjepladsen ramte Dell med 13,7 millioner solgte enheder - en stigning på 6,2 procent.

"Sælgere og deres aktionærer har grund til at juble, efterhånden som pc-industriens omsætningsvækstrække fortsatte," sagde Canalyss hovedanalytiker Rushabh Doshi.

"Selv hvis kunder er tvunget til at udskyde indkøb på grund af stigende priser på kort sigt, er en stor bølge af enhedsopdatering uundgåelig, især i betragtning af, at mere end 50 procent af de aktive enheder er mere end fire år gamle," lyder det.

En anden forudsigelse fra analuytikeren lyder:

"I mellemtiden vil den kommercielle efterspørgsel forblive stærk i år, selvom forbruger- og uddannelsesindkøb vakler. Genoptagelsen af ​​arbejdspladsaktivitet på tæt på præ-pandemisk niveau kombineret med hybrid- og fjernarbejdere, der har brug for højere specificerede pc'er for at maksimere produktiviteten, betyder, at virksomhedens it-udgifter vil forblive høje i 2022."

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S