Netflix mister brugere for første gang i et årti: Aktien styrtdykker med 25 procent

Netflix, der er verdens største streaming-tjeneste, mister nu brugere for første gang i 10 år. Tilbagegangen sender aktien til tælling.

Artikel top billede

(Foto: Photo by freestocks.org on Unsplash)

Netflix har mistet 200.000 betalende brugere i løbet af et kvartal.

Det lyder ikke af meget, når man tager den samlede masse på 222 millioner brugere.

Men det er alligevel skelsættende, når det er første gang i ti år, at Netflix går tilbage på brugerfronten, skriver CNBC.

Den triste tilbagegang får investorerne til at sende Netflix-aktien ned med 25 procent i eftermarkedet.

Netflix har tidligere informeret aktionærerne, at man forventede en brugertilgang på 2,5 millioner i løbet af første kvartal. Samme kvartal sidste år lød tilganngen på 4 millioner brugere.

Den russiske invasion af Ukraine spiller dog ind i regnskabet, fremgår det. Netflix har suspenderet sin service i Rusland, og det har kostet virksomheden 700.000 abonnenter.

For næste kvartal regner Netflix med, at der går to millioner brugere tabt.
"Vores omsætningsvækst mister momentum. Streaming vinder frem lineært, som vi forudsagde, og Netflix-titlerne er meget populære verden over. Men vores relativt høje antal betalende husholdninger og den store andel, der deler kodeord, kombineret med konkurrencen på markedet, giver det omsætningen modvind," oplyser Netflix i forbindelse med regnskabet.

Netflix bebuder samtidig, at man vil slå ned på de brugere, der deler passwords med venner, familie og bekendte. Selskabet anslår, at der er omkring 100 millioner husholdninger på globalt plan, der deler kordord med andre.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S