Netflix mister brugere for første gang i et årti: Aktien styrtdykker med 25 procent

Netflix, der er verdens største streaming-tjeneste, mister nu brugere for første gang i 10 år. Tilbagegangen sender aktien til tælling.

Artikel top billede

(Foto: Photo by freestocks.org on Unsplash)

Netflix har mistet 200.000 betalende brugere i løbet af et kvartal.

Det lyder ikke af meget, når man tager den samlede masse på 222 millioner brugere.

Men det er alligevel skelsættende, når det er første gang i ti år, at Netflix går tilbage på brugerfronten, skriver CNBC.

Den triste tilbagegang får investorerne til at sende Netflix-aktien ned med 25 procent i eftermarkedet.

Netflix har tidligere informeret aktionærerne, at man forventede en brugertilgang på 2,5 millioner i løbet af første kvartal. Samme kvartal sidste år lød tilganngen på 4 millioner brugere.

Den russiske invasion af Ukraine spiller dog ind i regnskabet, fremgår det. Netflix har suspenderet sin service i Rusland, og det har kostet virksomheden 700.000 abonnenter.

For næste kvartal regner Netflix med, at der går to millioner brugere tabt.
"Vores omsætningsvækst mister momentum. Streaming vinder frem lineært, som vi forudsagde, og Netflix-titlerne er meget populære verden over. Men vores relativt høje antal betalende husholdninger og den store andel, der deler kodeord, kombineret med konkurrencen på markedet, giver det omsætningen modvind," oplyser Netflix i forbindelse med regnskabet.

Netflix bebuder samtidig, at man vil slå ned på de brugere, der deler passwords med venner, familie og bekendte. Selskabet anslår, at der er omkring 100 millioner husholdninger på globalt plan, der deler kordord med andre.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Arctic Wolf

    Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

    Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job